Dovrebanen er den vanlige betegnelsen på jernbanen mellom Oslo og Trondheim over Dovre. Banens lengde er 553 kilometer, og høyeste punkt er 1024 meter over havet, like nord for Hjerkinn stasjon. Banens lengste tunneler bortsett fra Romeriksporten er Hestekrybben på 1441 m og Høgsnyta på 1004 m, begge mellom Kongsvoll og Drivstua.

Dovrebanen ble utbygd etappevis inntil den i 1921 ble åpnet sammenhengende på hele strekningen. De enkelte delene er Hovedbanen Oslo–Eidsvoll (1854), Størenbanen Trondheim–Støren (1864), Eidsvoll–Hamar (1880), Hamar–Tretten (1894), Tretten–Otta (1896), Otta–Dombås (1913) og Dombås–Støren (den «egentlige» Dovrebanen) i 1921.

Størenbanen ble bygget smalsporet i 1864, men var ombygget til normalspor i 1921. Den sørligste delen av banen (Oslo–Eidsvoll) har stadig betegnelsen Hovedbanen, og her kjører togene på Gardermobanens spor. Strekningen Oslo–Lillehammer er en del av Intercity-triangelet på Østlandet, og er under utbygging til dobbeltspor mellom Eidsvoll og Hamar. En del av den nye dobbeltsporstrekningen nord for Minnesund ble tatt i bruk i 2015, og det er planlagt fortsatt utbygging mot Lillehammer etter 2020.

Hele banen mellom Oslo og Trondheim var ferdig elektrifisert i 1970. Sidelinjen fra Dombås til Åndalsnes (Raumabanen) ble åpnet i 1924.

Dovrebanens opprinnelige stasjonsbygninger fra Sel og over Dovrefjell er blant landets mest særpregede, og markerer et skille i norsk jernbanearkitektur. De ble oppført etter to arkitektkonkurranser. Den første, avholdt i 1911, gjaldt strekningen Sel–Dombås, den andre i 1912 gjaldt strekningen over fjellet til Støren. Vinnere ble henholdsvis Arnstein Arneberg og Erik Glosimodt. Begge arkitektenes bygninger ble utført i nasjonal nybarokk, en stil som knyttet an til den tradisjonelle bebyggelsen i Gudbrandsdalen.

  • Høgslund, O. Dovrebanen. Utgitt til banens åpning 17. september 1921. Kristiania, 1921. Les boken på nb.no

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.