Setesdalsbanen

Veterantog på Setesdalsbanen fotografert på Grovane. Det blir trukket av lokomotiv nr. 2, bygd i 1894. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Kart som viser Setesdalsbanens opprinnelige trasé fra Kristiansand til Byglandsfjord. Stasjonene er markert med større skrift enn de mange holdeplassene. Dagens museumsbane fra Grovane og 5,7 km nordover er markert med kraftig svart strek. Den helt nedlagte delen videre oppover er markert med stiplet strek. Sørlandsbanen, som på strekningen GrovaneKristiansand følger Setesdalsbanens gamle trasé, er markert med tynn svart strek.

Av /Store norske leksikon ※.

Artikkelstart

Setesdalsbanen var en jernbanestrekning fra Kristiansand til Byglandsfjord som ble vedtatt av Stortinget i 1890 og åpnet for vanlig trafikk november 1896. Banen ble nedlagt i 1962, men deler av strekningen brukes i dag som museumsjernbane.

Bakgrunn

Kristiansand var sammen med Trondheim, Hamar, Drammen, Bergen og Stavanger jernbaneknutepunkt utenfor Kristiania rundt 1880, og banene som ble bygd var i hovedsak beregnet på å åpne landdistriktene for å styrke tilgangen på landbruksvarer og å skaffe et større marked for varer produsert i byene.

Banen

Som de fleste nye lokale jernbanene den gang, ble Setesdalsbanen bygd med smalspor (sporvidde 1067 millimeter), men med noe krappere kurver enn vanlig, ned til 100 meter radius. Banen var ved åpningen 78 km lang, og gikk fra Kristiansand via Grovane, Iveland og Evje til Byglandsfjord der det var forbindelse med båtruter videre nordover på Byglandsfjorden. Kristiansand ble det sentrale handelssenteret for dalen.

I 1938 var Sørlandsbanen med normalspor bygd ferdig til Kristiansand, og Setesdalsbanen gikk deretter fra Grovane til Byglandsfjord. Banen ble nedlagt i 1962, og var da den siste norske smalsporede jernbane i normal drift. Banens stajonsbygninger er tegnet av Paul Due i dragestil, og de fleste eksisterer fortsatt.

Museumsbane

Da banen ble nedlagt, ble det tatt et initiativ fra to danske jernbaneentusiaster for å ta vare på en vel fem kilometer lang strekning fra Grovane og nordover med sikte på å etablere en museumsjernbane. I 1963 ble Setesdalsbanens Hobbyklubb stiftet, og i 1964 ble det første «hobbytoget» kjørt fra Grovane og 4,7 km nordover til Beihølen dam. Med dette ble Setesdalsbanen åpnet som Norges første museumsjernbane. Museumsjernbanen er siden 2007 en av avdelingene i Vest-Agder-museet IKS. Museumsjernbanen ble gjenoppbygget til Beihøldalen (ca 5,5 km fra Grovane) i 1996 og til Røyknes (8 km fra Grovane) i 2004.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Olsen, Roar & Knut John Bakken m.fl., red.: Fra gamp til damp: Setesdalsbanen – de første hundre år, 1996, isbn 82-994070-0-1, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg