Setesdalsbanen

Veterantog på Setesdalsbanen fotografert på Grovane. Det blir trukket av lokomotiv nr. 2, bygd i 1894. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Kart som viser Setesdalsbanens opprinnelige trasé fra Kristiansand til Byglandsfjord. Stasjonene er markert med større skrift enn de mange holdeplassene. Dagens museumsbane fra Grovane og 5,7 km nordover er markert med kraftig svart strek. Den helt nedlagte delen videre oppover er markert med stiplet strek. Sørlandsbanen, som på strekningen GrovaneKristiansand følger Setesdalsbanens gamle trasé, er markert med tynn svart strek.

Av /Store norske leksikon ※.
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Setesdalsbanen, opprinnelig en 78 km lang smalsporet jernbane (sporvidde 1067 mm) fra Kristiansand til Byglandsfjord i Bygland kommune, fra Sørlandsbanens åpning i 1938 den 58 km lange banen fra Grovane i Vennesla kommune til Byglandsfjord. Banen ble åpnet i 1896 og nedlagt i 1962.

Banens stasjonsbygninger i dragestil ble tegnet av Paul Due. De fleste av disse stasjonsbygningene eksisterer fremdeles.

Museumsbanen

Da banen ble nedlagt, ble det tatt et initiativ fra jernbaneentusiaster for å la 4–5 km med spor fra Grovane bli liggende igjen i håp om å kunne starte museumsjernbane. I 1963 ble Setesdalsbanens Hobbyklubb stiftet, og i 1964 ble det første museumstoget kjørt fra Grovane og 4,7 km nordover til Beihølen dam. Med dette ble Setesdalsbanen Norges første museumsjernbane. Museumsjernbanen er siden 2007 en av avdelingene i Vest-Agder-museet IKS.

Museumsjernbanen ble gjenoppbygget til Beihøldalen stasjon (ca 5,5 km fra Grovane) i 1996 og til Røyknes stasjon (ca. 8 km fra Grovane) i 2004.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Olsen, Roar & Knut John Bakken m.fl., red.: Fra gamp til damp: Setesdalsbanen – de første hundre år, 1996, isbn 82-994070-0-1, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg