Setesdalsbanen, opprinnelig en 78 km lang smalsporet jernbane (sporvidde 1067 mm) fra Kristiansand til Byglandsfjord i Bygland kommune, fra Sørlandsbanens åpning i 1938 den 58 km lange banen fra Grovane i Vennesla kommune til Byglandsfjord. Banen ble åpnet i 1896 og nedlagt i 1962. Banens stasjonsbygninger i dragestil ble tegnet av Paul Due. De fleste av disse stasjonsbygningene eksisterer fremdeles.

Da banen ble nedlagt, ble det tatt et initiativ fra jernbaneentusiaster for å la 4–5 km med spor fra Grovane bli liggende igjen i håp om å kunne starte museumsjernbane. I 1963 ble Setesdalsbanens Hobbyklubb stiftet, og i 1964 ble det første museumstoget kjørt fra Grovane og 4,7 km nordover til Beihølen dam. Med dette ble Setesdalsbanen Norges første museumsjernbane. 

Museumsjernbanen ble gjenoppbygget til Beihøldalen stasjon (ca 5,5 km fra Grovane) i 1996 og til Røyknes stasjon (ca. 8 km fra Grovane) i 2004.

  • Olsen, Roar & Knut John Bakken m.fl., red.: Fra gamp til damp : Setesdalsbanen - de første hundre år, 1996, isbn 82-994070-0-1, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.