Hardangerbanen, opprinnelig Granvinbanen, jernbane mellom Voss og Granvin i Hordaland, sidespor til Bergensbanen, åpnet 1935, opprinnelig 27,5 km, normalsporet og elektrisk drift. Persontrafikken innstilt 1985, strekningen Palmafoss–Granvin nedlagt 1988, mens strekningen Voss–Palmafoss er opprettholdt som godsspor. Av banens opprinnelige ekspedisjonsbygninger står i dag bare den største, Nesheim, en toetasjes bygning i funkisstil.

Fra åpningen ble banen trafikkert av tre elektriske motorvogner av type BM 64. Disse ble bygd spesielt til banen og var NSBs minste elektriske motorvogner. Vognene ble brukt helt frem til nedleggelsen. I godstogene ble det leilighetsvis brukt elektriske lok av type El 9, som ble innlånt fra Flåmsbanen. Som motytelse ble også Hardangerbanens motorvogner brukt på Flåmsbanen, særlig på vinterstid da det var lite turisttrafikk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.