Teatro Solis i Montevideo, opprinnelig fra 1856, gjenåpnet i 2004 etter ombygging og restaurering

Uruguays teaterhistorie henger på mange måter sammen med Argentinas på grunn av den geografiske beliggenheten omkring Río de la Plata. Flere uruguayanske teaterfolk har arbeidet mer i Argentina enn hjemme, og dette førte til at det tok lang tid før et eget moderne, profesjonelt teater ble etablert i Uruguay.

Det første teateret åpnet i Montevideo i 1793, og på slutten av 1800-tallet var flere kompanier virksomme, blant annet Teatro Solís, som åpnet i 1856. Gaucho-romantikken florerte vel så mye i Uruguay som i Argentina. Sainetes criollo var en realistisk versjon av den gaucho-romantiske dramatikken som særlig ble dyrket av Florencio Sánchez. Han forbindes med argentinsk teater, selv om han egentlig var fra Uruguay. Dramatikeren Ernesto Herrera (1889–1917) var også sentral på begynnelsen av 1900-tallet.

Teatro Galpón er et av de mest kjente teaterkompaniene i Uruguay. Det er organisert som et teaterkollektiv ut fra gruppeteateridealet, og er særlig kjent for produksjonen La reja (1972, Grillen), en oppsetting basert på fortellingene til frisatte fanger fra diktaturtiden. Teatro Circular ble grunnlagt i 1954.

Noen kjente dramatikere i nyere tid er Antonio Larreta (1922–2015), Carlos Maggi (1922–2015) og Mario Benedetti (1920–2009).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg