Først fra siste halvdel av 1800-tallet ble rederier i moderne forstand vanlig, der rederen styrer sin virksomhet ved hjelp av telegrafen og i samarbeid med skipsmeglere hjemme og i utlandet. Frem til da var sjøfart en del av større foretak, eksempelvis tilknyttet handelsvirksomhet ved innførsel av varer og/ eller ved eksport av varer som fisk og trelast. Rederier ble etablert i både byer og distriktene, ofte organisert som skipper- eller sjømannsrederier. En vanlig organisasjonsform var partsrederiet der bønder, sjøfolk, handelsmenn eller forretningsforbindelser, slekt og venner investerte en part i en seilskute som gjerne ble satt i fraktfart med lokale varer. Hver partseier sto uavhengig av de andre parthavere, og tap og fortjeneste sto i forhold til den summen hver enkelt hadde betalt inn til sameiet. Om skipet forliste tapte man bare det man hadde skutt inn. Det var også opp til den enkelte parthaver å forsikre sin del eller ikke.
Ved introduksjonen av dampskipet ble aksjeselskap den vanlige eierform fra siste halvdel av 1800-tallet, ofte som enkelskipsaksjeselskap. Etter overgangen til 1900-tallet ble aksjeselskap vanlig i Norge og etter hvert ble enkelskipsaksjeselskap omorganisert i mer hensiktsmessige flerskipsselskap, alt ettersom rederiets virksomhet vokste.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.