Liszt ble i Weimar til 1861, men hans stilling der ble vanskeligere og vanskeligere. De følgende åtte årene var Liszt mer eller mindre fast bosatt i Roma. Her skrev han en rekke religiøse verk, blant annet Die Legenden von der heiligen Elisabeth og Christus. Da hans datter, Blandine, døde i 1862, bare 26 år gammel, komponerte han variasjonene over Bach-kantaten Weinen, Klagen, Sorgen, Sagen.
I 1864 døde fyrstinnen von Sayn-Wittgensteins mann, men nå var det ikke tale om å gifte seg. Han avla de fire lavere gradene i den katolske kirkes presteeksamen, men ble aldri presteviet. Derimot lot paven ham få tittelen «abbé».
I 1868 fikk Liszt på nytt invitasjon om å gi mesterklasser i Weimar. To år senere fikk han samme invitasjon om å komme til Budapest. En rekke komponister og pianister oppsøkte ham: Anton Rubinstein, Isaac Albéniz, Gabriel Fauré, Borodin og Saint-Saëns. Vanskeligheten i forhold til Wagner ble overvunnet, og han besøkte regelmessig Bayreuth-festpillene.
Det finnes flere uttalelser som viser hva som først og fremst kunne bli lagt merke til hos pianistfenomenet Liszt. Etter å ha hørt ham i Paris i 1836 uttrykte Charles Hallé seg slik: «Det man fremfor alt la merke til i hans spill, var hans krystallklare passasjer og løp som aldri tapte sin perlende klarhet et eneste øyeblikk. Han fikk likevel frem en kraft i instrumentet som jeg ikke hadde hørt tidligere, men uten å være hard eller hamrende.» En kritiker understreket i 1886 at Liszts passasjer hadde et briljant, men likevel rolig uttrykk. En slags forfinet balanse mellom stemmene ga fremførelsen en meningsfull effekt.
Edvard Grieg møtte Liszt to ganger i Roma i begynnelsen av april 1870: «Jeg ble ved en ubegripelig gunst anmodet om å komme til ham, og så spilte han – ja, jeg bryr meg ikke om å høre klaverspill mer. Nei, det er tingen, det er ikke klaverspill, man glemmer pianisten, instrumentet og dette kram, man er ene med en gigant … Forresten ville jeg ønsket du hadde hørt ham spille min siste fiolinsonate fra bladet med rubb og stubb – ja, du skulle hørt det – og hans genialitet i oppfatning!»
Den andre gangen de møttes, hadde Grieg med seg manuskriptet til sin a-moll-konsert og forteller at han var meget spent på om han ville spille den fra bladet. Selv holdt Grieg det for en umulighet, men Liszt oppfattet saken annerledes. Grieg skriver: «Og efter hva han nu presterte, sier jeg at i denne retning kan intet høyere tenkes … Det er betegnende at kadensen, som er noe av det teknisk vanskeligste, spilte han fullendt.»
Liszt' aller siste turne fant sted i 1886 og gikk til Budapest, Liège og Paris, og i tillegg besøkte han London for første gang på 45 år. Deretter gikk turen til Antwerpen, Paris og Weimar. Hans siste konsert fant sted i Luxemburg 19. juli 1886. Han døde av lungebetennelse i Bayreuth den 27. juli samme år.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.