Mot slutten av 1880-tallet får Albéniz’ musikk et mer markant og typisk spansk stilistisk uttrykk. Årsaken er å finne i møtet mellom Albéniz og komponisten Felipe Pedrell, den ledende person i utviklingen av den nasjonale spanske musikken. Han inspirerte Albéniz til å finne frem til det særegne og mest karakteristiske ved spansk musikk. Dette resulterte i «Suite Española», op. 47, berømt for sin vanskelige og intrikate melodikk og brå dynamiske endringer komponert årene 1882–1889.
I tillegg til den mangeartede spanske rytmikk legger man merke til flere karakteristiske trekk ved Albéniz’ musikk på denne tiden: anvendelsen av «canto jondo», en dyp og meget seriøs form for sang, en variant av «flamenco» eller spansk sigøynersang med død og uro som tema eller med et typisk religiøst innehold. I tillegg komponerer Albéniz musikk der han anvender eksotiske skalaer, flere av de kirketonale skalaene som de frygiske, eoliske, og miksolydiske skalaene samt heltoneskalaen. Til dette kommer at Albéniz omdanner det klaver-typiske til det gitar-typiske i store deler av sin musikk. Ved å ta gitaren som sin modell og inspirert fra trekk ved andalusisk folkemusikk, men uten å anvende faktisk folkemusikk, oppnådde Albéniz et stilistisk ekte spansk uttrykk som skapte inntrykk av enkel og spontan improvisasjon. «Córdoba», nr. 4 fra op. 232 fra 1892, revidert 1898, er det mest typiske i Albéniz’ produksjon fra denne tiden. Som et av sine fremste verk anså Albéniz klaversuiten «Iberia» for å være, en suite bestående av 12 klaver-«impresjoner», komponert 1906–1908.
Albéniz bodde og virket i lengre perioder i Frankrike noe som resulterte i vennskap med og musikalsk påvirkning på en rekke franske komponister, blant andre Claude Debussy og Maurice Ravel.
Et av Albéniz’ mest kjente og oftest spilte verk er klaverstykket «Asturias». Stykket er ment å frembringe minnet om borgen «Alhambra», den berømte borgen fra maurernes andalusiske høykultur i Granada. «Asturias» har ABA-form med to temaer av helt forskjellig karakter, det første med et energisk driv, det andre med en melankolsk kontrast.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.