Atonal musikk, brukes hovedsakelig i to betydninger:

Ikke-tonal musikk er musikk som ikke gir noen opplevelse av grunntone eller toneart. Atonal musikk i denne betydningen påtreffes for eksempel i verker av Bartók, Stravinskij og Hindemith.

Atonal musikk er i snevrere betydning musikk som har den tempererte tolvtonerekke til grunnlag. Ingen tone blir da hovedtone eller sentrum; alle de tolv tonene er likeverdige, og teoretisk sett skal tolvtonerekken ha inntatt grunntonens plass. Toneartsopplevelsen er borte, og det finnes ingen toneartsfunksjon, verken i melodikk eller harmonikk.

Med Drei Klavierstücke opus 11 (1909) skapte Arnold Schönberg den atonale ekspresjonisme, som er det praktiske grunnlaget for atonal musikk. Denne ekspresjonisme var likevel mer en eksperimentering med de nye uttrykksmidler enn en ny stil. Oppgaven ble derfor å utvikle en teknikk som kunne være binding for disse nye uttrykksmidler. Den russiske komponist J. Golysjev bygde opp en komposisjon av tolvtonekompleks, og i hvert kompleks kom vertikalt sett alle de tolv ulike toner før en av dem ble gjentatt. Østerrikeren J. M. Hauer nyttet et lignende prinsipp for en ren polyfon stil, idet tolvtonerekken måtte komme uavbrutt i melodikken. For å lette komposisjonsarbeidet inndelte han de mangfoldige tolvtonerekker i 44 klasser som han kalte troper. Hauers fremgangsmåte gav Schönberg ideen til hans grunnformsystem. Han velger en tolvtonerekke, et abstraksjonstema, til utgangspunkt for en komposisjon. På denne grunnform eller utgangsrekke bygger han da alle motiver og temaer i hele verket, og den rytmiserte tonerekkefølgen blir alltid som i abstraksjonstemaet. De forskjellige motiver og temaer kan også komme i omvending og kreps.

Av komponister som regnes til den schönbergske skole kan nevnes Alban Berg og Anton Webern. Den norske komponist Fartein Valen skapte sin egen atonale komposisjonsteknikk ved en dissonerende polyfoni, der linjene etter visse regler ofte møtes i dissonanser. Den atonale musikk danner grunnlaget for punktmusikk, seriell musikk og elektronisk musikk, og er utviklet videre i form av kvarttonemusikk (Alois Hába).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.