A-mollkonserten, ofte benyttet betegnelse på Edvard Griegs konsert for klaver og orkester, opus 16. En annen og like kjent betegnelse er «Griegs a-moll-konsert» for å avgrense den mot Robert Schumanns klaverkonsert i a-moll. Begge konsertene hører med til de aller mest kjente og spilte klaverkonserter – på linje med «b-moll-konserten» eller «Tsjaikovskijs b-moll-konsert».

Grieg komponerte sin klaverkonsert i 1868, og uroppførelsen fant sted 3. april 1869 med Edmund Neupert, som Grieg hadde dedisert konserten til, som solist. Ryktene fra prøvene hadde skapt de helt store forventninger. Det var slett ikke hverdagskost i Skandinavia at en klaverkonsert så dagens lys. Den verdenskjente russiske klavervirtuosen Anton Rubinstein var på turné i Danmark, og han lånte ut sitt flygel til Neupert ved denne anledning. Han overvar uroppførelsen sammen med hele den danske musikk- og kultureliten med den meget musikkinteresserte dronning Louise i spissen. Suksessen var enorm, men Grieg hadde ikke fått fri fra sine forpliktelser som dirigent for orkestret i Oslo (Kristiania), så han var ikke til stede ved uroppførelsen.

Førsteoppførelsen av klaverkonserten i Norge fant sted i Oslo 7. august 1869, også da med Neupert som solist, men uten at Grieg selv hadde mulighet til å overvære oppførelsen. Den første oppførelsen av verket i Tyskland fant sted i Leipzig 22. februar 1872 med Erika Nissen som solist med Gewandhaus-orkestret. Den første svenske oppførelsen fant sted året etter, i Stora Börssalen i Stockholm 12. januar 1873, mens førsteoppførelsen av konserten i England fant sted ved en Crystal Palace Saturday Concert 18. april 1874 med Edward Dannreuther som solist.

Den første trykte utgaven av konserten kom i 1872 på C.F. Fritzsch’s forlag i Leipzig. Neste utgave kom i 1883 på samme forlag, mens neste utgave var på C.F. Peters forlag i 1890 med et tittelopplag i 1894. Den siste, det vil si andre, Peters-utgaven kom i 1907. I forbindelse med alle nyutgavene foretok Grieg endringer i verket, endringer av større eller mindre art.

A-mollkonserten er blitt enormt populær over hele den musikalske verden. De aller fleste pianister har den på sitt standardrepertoar, og den er et av de hyppigst fremførte verker i sin genre. Til tross for dette har konserten tålt tidens slitasje og har i årenes løp på ingen måte tapt sitt grep på publikum.

Innspillingene av Griegs klaverkonsert er mange. En interessant innspilling som setter konserten i historisk lys, er innspillingen av 1868/1872-versjonen på BIS-CD-1626/28 med Love Derwinger som solist med Norrköpings symfoniorkester dirigert av Junichi Hirokami.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.