Sampling betegner prosessen med å gjøre et digitalt lydopptak, gjerne av relativt kort varighet, til det formål å kunne anvende opptaket i en ny musikalsk kontekst. Begrepet har sin opprinnelse i det tekniske begrepet for å digitalisere analoge lydsignal ved å gjøre periodiske målinger, eller samplinger, av signalet. Etter at en lyd er tatt opp eller samplet, kan lydopptaket manipuleres på ulike måter for å passe inn i den nye musikalske konteksten, for eksempel ved å avspille det i forskjellige transposisjoner, gjenta hele eller deler av det eller anvende andre digitale signalprosesserings-teknikker på lydopptaket.

Begrepet sampling ble først utbredt på 1980-tallet da digitale musikkinstrument og arbeidsstasjoner som kunne ta opp og spille av lydopptak digitalt fikk et kommersielt gjennombrudd. Flere slike instrumenter, som for eksempel Roland S-50 og AKAI S1000, har gjerne blitt kalt samplere. Mange digitale samplere kom også med ferdige samples fra produsenten som gjerne hadde et lett gjenkjennelig preg. I dag er sampler-instrument ofte integrert i programvare, kalt digitale audio-arbeidsstasjoner (DAW), som kan kjøre på datamaskiner som er koblet til egnet tilbehør.

Bruken av sampling ble utbredt innen popmusikken fra midten av 1980-tallet, med artister som Peter Gabriel, Frankie Goes to Hollywood og Art of Noise. I Norge var band som Tomboy tidlig ute med å anvende sampling i sin musikk. Bruken av sampling ble også tidlig tatt opp av hiphop-sjangren, der inkorporeringen av andres musikk i en ny musikalsk kontekst allerede var etablert med teknikker som scratching og break-beats fra siste halvdel av 1970-tallet. Sampling utgjør i dag en viktig teknikk i hiphop, så vel som en rekke andre sjangre som EDM og RnB.

Sampling har også blitt brukt retrospektivt som begrep for analoge teknikker for å bruke lydopptak i nye musikalske kontekster, både i form av instrumenter som Mellotron og Singing Keyboard, og musikalske praksiser som konkret musikk og Grammophonmusik (Davies, 1996).

Det at man i sampling ofte bruker tidligere innspilt musikk som utgangspunkt har gjort at spørsmål om opphavsrett og originalitet har blitt aktualisert. Dette har medført at de fleste vestlige land i dag har lovverk som regulerer bruken av andres samples i egen musikk, der man må få tillatelse fra rettighetshaver og der rettighetshaver tilkjennes et vederlag.

«Sampling» (2006). I Holmes, Thom (red.), The Routledge Guide to Music Technology, New York: Routledge, s.269.

Roads, Curtis (1996). The Computer Music Tutorial, Cambridge, MA: MIT Press, s.117.

Davies, Hugh (1996). «A History of Sampling». I Organised Sound, 1 (1), s.3-11.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.