sampling - musikk

Sampling betegner prosessen med å gjøre et digitalt lydopptak, gjerne av relativt kort varighet, til det formål å kunne anvende opptaket i en ny musikalsk kontekst. Begrepet har sin opprinnelse i det tekniske begrepet for å digitalisere analoge lydsignal ved å gjøre periodiske målinger, eller samplinger, av signalet. Etter at en lyd er tatt opp eller samplet, kan lydopptaket manipuleres på ulike måter for å passe inn i den nye musikalske konteksten, for eksempel ved å avspille det i forskjellige transposisjoner, gjenta hele eller deler av det eller anvende andre digitale signalprosesserings-teknikker på lydopptaket.

Historie

Begrepet sampling ble først utbredt på 1980-tallet da digitale musikkinstrument og arbeidsstasjoner som kunne ta opp og spille av lydopptak digitalt fikk et kommersielt gjennombrudd. Flere slike instrumenter, som for eksempel Roland S-50 og AKAI S1000, har gjerne blitt kalt samplere. Mange digitale samplere kom også med ferdige samples fra produsenten som gjerne hadde et lett gjenkjennelig preg. I dag er sampler-instrument ofte integrert i programvare, kalt digitale audio-arbeidsstasjoner (DAW), som kan kjøre på datamaskiner som er koblet til egnet tilbehør.

Anvendelse i musikk

Bruken av sampling ble utbredt innen popmusikken fra midten av 1980-tallet, med artister som Peter Gabriel, Frankie Goes to Hollywood og Art of Noise. I Norge var band som Tomboy tidlig ute med å anvende sampling i sin musikk. Bruken av sampling ble også tidlig tatt opp av hiphop-sjangren, der inkorporeringen av andres musikk i en ny musikalsk kontekst allerede var etablert med teknikker som scratching og break-beats fra siste halvdel av 1970-tallet. Sampling utgjør i dag en viktig teknikk i hiphop, så vel som en rekke andre sjangre som EDM og RnB.

Sampling har også blitt brukt retrospektivt som begrep for analoge teknikker for å bruke lydopptak i nye musikalske kontekster, både i form av instrumenter som Mellotron og Singing Keyboard, og musikalske praksiser som konkret musikk og Grammophonmusik (Davies, 1996).

Rettighetsspørsmål

Det at man i sampling ofte bruker tidligere innspilt musikk som utgangspunkt har gjort at spørsmål om opphavsrett og originalitet har blitt aktualisert. Dette har medført at de fleste vestlige land i dag har lovverk som regulerer bruken av andres samples i egen musikk, der man må få tillatelse fra rettighetshaver og der rettighetshaver tilkjennes et vederlag.

Litteratur

«Sampling» (2006). I Holmes, Thom (red.), The Routledge Guide to Music Technology, New York: Routledge, s.269.

Roads, Curtis (1996). The Computer Music Tutorial, Cambridge, MA: MIT Press, s.117.

Davies, Hugh (1996). «A History of Sampling». I Organised Sound, 1 (1), s.3-11.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg