Artikkelstart
Décollage er en fransk betegnelse for flere lag med kommersielle eller politiske plakater som er limt oppå hverandre på en vegg, reklamesøyle eller reklameboard, men hvor deler av lagene er delvis løsnet eller revet av.
Jacques de la Villeglé i Galerie G.-Ph. & N. Vallois, Paris, fotografert foran en décollage, 2016.
Décollage er en fransk betegnelse for flere lag med kommersielle eller politiske plakater som er limt oppå hverandre på en vegg, reklamesøyle eller reklameboard, men hvor deler av lagene er delvis løsnet eller revet av.
Betegnelsen décollage ble første gang omtalt i Dictionnaire abrégé du surréalisme (1938). Betegnelsen ble tatt opp igjen av flere kunstnere i 1950-årene.
En alternativ fransk betegnelse er affiches lacérées («avrevne plakater»).
På 1950-tallet ønsket enkelte kunstnere å utvikle et alternativ til maleriet som uttrykksform. Flere kunstnere ble fascinert av de tykke lagene med plakater som var limt oppå hverandre på husvegger i byer som Roma og Paris. De rev av store og mindre flak og bruddstykker. Tilbake i atelieret limte de materialet opp igjen på lerret eller plate – for det meste uten endringer.
Slike bilder ble stilt ut som estetiske objekter. Men de ble også betraktet som dokumentasjon av sosiale situasjoner i det offentlige rom.
Sentrale kunstnere er Mimmo Rotella, Jacques de la Villeglé, Raymond Hains og François Dufrêne.
Disse kunstnerne deltok i gruppen «Nouveau Réalisme». Nouveau Réalisme blir betraktet som et europeisk eller fransk tilsvar til popkunst.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.