Oppslagstavle på husvegg, Maastricht.
.
Viva America, décollage utført av Mimmo Rotella, 1963.
.

Jacques de la Villeglé i Galerie G.-Ph. & N. Vallois, Paris, fotografert foran en décollage, 2016.

.
Reklamesøyle, Pipervika Oslo, fotografert 1936.
/Oslo Museum.
Lisens: CC BY SA 4.0

Décollage er en fransk betegnelse for flere lag med kommersielle eller politiske plakater som er limt oppå hverandre på en vegg, reklamesøyle eller reklameboard, men hvor deler av lagene er delvis løsnet eller revet av.

Begrepshistorie

Betegnelsen décollage ble første gang omtalt i Dictionnaire abrégé du surréalisme (1938). Betegnelsen ble tatt opp igjen av flere kunstnere i 1950-årene.

En alternativ fransk betegnelse er affiches lacérées («avrevne plakater»).

Primær og sekundær betydning av décollage

  • Den primære betydningen av décollage dreier seg om mange lag med plakater som er limt opp på husvegger, reklamesøyler eller reklameboard, men som over tid forandres tilfeldig på grunn av vær og vind eller mennesker som river av flak eller limer opp nye plakater.
  • Den sekundære betydningen av décollage gjelder den kunstneriske bruken av dette materialet.

Historikk

På 1950-tallet ønsket enkelte kunstnere å utvikle et alternativ til maleriet som uttrykksform. Flere kunstnere ble fascinert av de tykke lagene med plakater som var limt oppå hverandre på husvegger i byer som Roma og Paris. De rev av store og mindre flak og bruddstykker. Tilbake i atelieret limte de materialet opp igjen på lerret eller plate – for det meste uten endringer.

Slike bilder ble stilt ut som estetiske objekter. Men de ble også betraktet som dokumentasjon av sosiale situasjoner i det offentlige rom.

Sentrale kunstnere

Sentrale kunstnere er Mimmo Rotella, Jacques de la Villeglé, Raymond Hains og François Dufrêne.

Disse kunstnerne deltok i gruppen «Nouveau Réalisme». Nouveau Réalisme blir betraktet som et europeisk eller fransk tilsvar til popkunst.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bréton, André & Éluard, Paul (1938). Dictionnaire abrégé du surréalisme. Paris: Galerie des Beaux-Arts
  • Foster, Hal, Krauss, Rosalind, Bois, Yves-Alain, Buchloh, Benjamin H.D & Joselit, David (2016). Art since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. London: Thames & Hudson
  • Taylor, Brandon (2008). Urban Walls. A Generation of Collage in Europe and America. Hudson Hills Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg