Pressen i Singapore har vært kontrollert av regjeringen siden 1974. I 1986 ble presseloven endret, slik at myndighetene også kunne stanse salg av utenlandske aviser og publikasjoner hvis de inneholdt uønsket stoff om den innenrikspolitiske situasjonen. I 1990 ble det innført lisensplikt for utenlandske publikasjoner. I tillegg er tilgang til Internett regulert, og det er ikke lov å ha private parabolantenner. Mediene domineres av to store eierselskaper: Singapore Press Holdings som har nære bånd til det statsbærende partiet, og i praksis monopol innen pressen; Media Corp, som er eid av et statlig investeringsselskap, og driver radio- og TV-virksomhet. I 2005 fusjonerte disse selskapene sine selvstendige radio- og avisvirksomheter.

Det utkommer 10 dagsaviser på engelsk, kinesisk, malayisk og tamil. Størst er gratisavisen Today (gr.lagt. 2000, opplag 2003: ca. 250 000-300 000), The Straits Times (opplag: 280 600) og Lianhe Zaobao (200 700). I tillegg utkommer to søndagsaviser og to ukeaviser, og det finnes en rekke tidsskrifter og ukeblader på forskjellige språk.

Myndighetene ved Media Development Authority regulerer radio- og fjernsynsvirksomheten i bystaten. I 1994 ble det tidligere statlige kringkastingsselskapet privatisert og omdannet til et holdingselskap, Singapore International Media (SIM), nå Media Corp, som driver de underholdningsbaserte TV-kanalene Channel 5 og Channel 8, malay-kanalen Suria, den kinesiskspråklige Channel U og Channel News Asia. I tillegg driver selskapet et titalls radiostasjoner, blant andre nyhets- og diskusjonskanalen 938 Live, musikkstasjoner og kinesiske, malayiske og indiske stasjoner. Radio Singapore International, også den eid av Media Corp, er en radiostasjon som sender til utlandet. Den har sendinger på fire språk, deriblant engelsk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.