Økonomi og næringsliv i Singapore

Singapores moderne bank- og forretningssentrum. Foran høyhusene sees Singapore River, som tidligere hadde en travel havn med lasting og lossing av båter. I dag er det mest turistbåter som trafikkerer elven. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Singapore av /NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Siden 2010 har Singapore hatt en kraftig økonomisk vekst. Denne veksten er hovedsaklig et resultat av statlig styrte utviklingsprogrammer rettet mot spesielle næringer. Landets bruttonasjonalprodukt (BNP) økte med 3,6 prosent i 2017. BNP per capita er på USD 94 100 (2017), noe som er det syvende høyeste i verden og det høyeste i Asia. Arbeidsledigheten er på 2,2 prosent (2017). Singapore rangerer som nummer ni av 189 land på FNs globale levekårsindeks. Ingen andre ASEAN-land har en høyere plassering på denne listen.

Industri

Industrisektoren står for 24,8 prosent av landets BNP og sysselsetter 25,6 prosent av den yrkesaktive befolkningen.

Historisk bakgrunn

I 1965, da Singapore ble tvunget ut av unionen med Malaysia, var skaping av arbeidsplasser det primære målet. Utenlandske investeringer ble lokket til landet for å bygge opp industrien. Etter at målet om full sysselsetting ble nådd i begynnelsen av 1970-årene, ble fokuset endret til utvikling av mer teknologisk avansert industri.

utviklingen av industrisektoren

Singapore har utviklet et stort industrivekstområde i Jurong på den vestlige delen av øya. Her ligger et stort antall fabrikker med produksjon av sement og bygningsmaterialer, kryssfiner, kjemikalier og plastvarer, maskiner, skip og stålkonstruksjoner. Singapore er også en ledende nasjon i Sørøst-Asia for produksjon av oljeplattformer og oljeboringsutstyr.

I tillegg produseres lettere industriprodukter som metallvarer, elektroniske artikler, herunder telekommunikasjonsutstyr, samt tekstiler og konfeksjon, farmasøytiske produkter, vegetabilske oljer med mer. Japansk kapital står bak en del av de nye industriene, men også europeisk og amerikansk industri etablerer filialer og datterbedrifter i Singapore. Mye av den lavteknologiske, men plasskrevende og arbeidsintensive industrien er flyttet ut enten til Johor i Malaysia eller til den indonesiske øya Batam, 31 km sør for Singapore.

Landbruk og fiske

Landbruk og fiske omfatter kun en helt ubetydelig del (cirka 0,1 prosent av BNP) av landets næringsliv og sysselsetter 0,7 prosent av den yrkesaktive befolkningen.

Servicenæringer

Servicenæringene står for 75,2 prosent av landets BNP og sysselsetter 73,7 prosent av den yrkesaktive befolkningen.

Siden begynnelsen av 1990-årene har det vært satset på utvikling av servicenæringene (handel, finans, samferdsel og turisme), hvor disse næringene sammen med industrien skal fungere som et «lokomotiv» i landets økonomiske utvikling. Singapore var tidlig ute med å ta i bruk moderne informasjonsteknologi i utvikling av servicenæringene, og landet regnes i dag som det ledende finanssenteret i Sørøst-Asia. Mange norske bedrifter er etablert i Singapore enten med kontorer eller produksjonsbedrifter.

Turismen har fått økende betydning. I 2018 ble Singapore besøkt av 18,5 millioner utenlandske turister mot 11,6 millioner i 2010. (Dette inkluderer ikke utenlandske statsborgere som dro fra Malaysia til Singapore med tog, bil eller buss.) Det største antall turister er fra Kina, Indonesia, India, Malaysia og Australia.

Utenrikshandel

Singapores eksport utgjorde i 2017 USD 396,8 milliarder, mens importen beløp seg til USD 312,1 milliarder. Landet hadde med dette et overskudd i handelsbalansen med utlandet på USD 84,7 milliarder.

De fem viktigste eksportmarkedene er: Kina (27,3 prosent), Malaysia (10,8 prosent), USA (6,6 prosent), Indonesia (5,8 prosent) og Japan (4,7 prosent). De viktigste eksportvarene er elektroniske produkter, telekommunikasjonsutstyr, farmasøytiske produkter og andre kjemikalier, raffinerte petroleumsprodukter og mat- og drikkevarer.

De fem viktigste markedene for Singapores import er: Kina (13,9 prosent), Malaysia (12,0 prosent), USA (10,7 prosent), Japan (6,3 prosent) og Sør-Korea (5,0 prosent). De viktigste importvarene er maskiner og utstyr, råvarer, mineralolje, matvarer og forbruksvarer.

Samferdsel

Utbyggingen av et effektivt kommunikasjonsnett har vært en viktig del i den økonomiske utviklingen. Ved hjelp av sin strategiske beliggenhet ved Singaporestredet og en høy effektivitet har Singapore utviklet seg til å bli et av de ledende samferdselsknutepunktene i Asia.

Den internasjonale flyplassen Changi er lokalisert i den østlige delen av Singapore, cirka 20 km fra sentrum av byen. Med 62,2 millioner passasjerer (2017) er Changi den niende største flyplassen i Asia.

Singapore har verdens nest største containerhavn etter Shanghai. Målt i verdi har landet verdens fjerde største flåte etter Hellas, Japan og Kina.

Singapore har jernbaneforbindelse med Malaysia, og to broer forbinder øya med Johor. En tunnelbane dekker store deler av øya. Det totale veinettet er på 3 496 km, hvorav 164 km er motorveier.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg