I Kasakhstan utgis det sju dagsaviser og rundt 950 aviser som utkommer sjeldnere. I tillegg er det ca. 340 magasiner og tidsskrifter. Av dagsavisene utkommer seks i Almaty og en i Astana; tre av dem er regjeringsorganer. Den største dagsavisen er det russiskspråklige regjeringsorganet Kasakhstanskaja Pravda (grunnlagt 1920, opplag ca. 34 000). Den største kasakhiskspråklige dagsavisen, Yegemen Kazakhstan (Uavhegig Kasakhstan, grunnlagt 1919, opplag ca. 31 800) utgis av regjeringen. En uavhengig ukeavis, Karavan (grunnlagt 2001), har et opplag på rundt 250 000.

Det statlige kringkastingsselskapet har radio- og fjernsynssendinger på kasakhisk, russisk, uigurisk, tysk og andre minoritetsspråk. Radiosendinger startet 1921, fjernsynssendinger 1959. I løpet av 1990-årene ble det åpnet for privat radio- og fjernsynsvirksomhet, og per 2001 var det 124 radio- og fjernsynsstasjoner. Det er to større private fjernsynsselskaper, KTK og NTK, startet henholdsvis 1990 og 2000.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.