nomader

Afghanske nomader

Petty Officer 1st Class Mark O'Donald . Falt i det fri (Public domain)

Nomader er folk som på grunn av sitt erverv skifter boplass innenfor et større eller mindre område, og stadig er på vandring. Selv om ordet opprinnelig bare ble brukt om gjeterfolk, er det nå først og fremst bevegeligheten, mangelen på fast bopel, som ligger i begrepet. Det er særlig to ervervsformer som betinger nomadisk levevis: jakt/matsanking og tamdyrhold.

Tamdyrnomadisme, eller pastoralisme, er en tilpasning til økologiske forhold i strøk med tundra, savanne, steppe, høyland eller ørken. Klima og naturforhold bestemmer hva slags buskap som kan holdes – småfe, storfe, hest, kamel, reinsdyr – og buskapens behov bestemmer folkenes vandringer. Dyrene trenger nye beiteområder og vanningssteder på grunn av vekslinger i naturbetingelsene etter årstidene eller endringer fra år til år.

I landene i Midtøsten har de aller fleste nomadegruppene handelsforbindelser med de bofaste jordbruksfolkene, slik at de to gruppene står i et gjensidig avhengighetsforhold. Et slikt gjensidig avhengighetsforhold forekommer også i Afrika, selv om nomader og fastboende bønder også stadig oftere konkurrerer om tilgang til arealer. Konflikter mellom nomader og bønder oppstår oftest i den tørre årstiden da husdyrnomadene trekker mot våtmarker eller opp i høyereliggende og frodigere områder hvor det også er et godt potensial for jordbruk. Konflikten mellom Kain og Abel fra Det gamle testamentet viser at motsetningen mellom nomader og bønder er eldgammel.

I mange nomadiske tilpasninger er husholdet splittet, slik at medlemmene ikke bor samlet hele året. Ofte flytter de yngre mennene med dyrene og lever i kvegleirer i tørketiden, mens kvinner, barn og gamle bor fast i landsbyer.

Reindriftsamene er de eneste tamdyrnomader i Europa. Fra de asiatiske nomadefolkene er det utgått meget omfattende erobringstog, som for eksempel den mongolske ekspansjon under Dsjengis Khan, og i Afrika har nomadene spilt en lignende historisk rolle (se for eksempel fulani).

De aller fleste ervervsformer som er basert på sanking av viltvoksende plantekost og jakt betinger også nomadisk levevis, dels på grunn av sesongvekslinger hos de tilgjengelige matplanter og dels viltets vandringer (se for eksempel pygmeer og san).

Andre typer av nomadisme finnes hos marginale grupper som for eksmpel rom (sigøynere) og omstreifere, som lever av forholdsvis spesialiserte ytelser til den bofaste befolkningen og som derfor stadig må oppsøke nye steder for å finne kunder. Nomadisme viser for øvrig flere overgangsformer til fast bosetning, som transhumance og svedjebruk.

I alle land hvor det finnes nomader er det et spenningsforhold mellom stater og nomadene. Stater har en tendens til å se på nomadisme som uryddig, fordi nomadenes flyttinger ikke passer inn i den statlige organiseringen. Nomader er vanskelige å skattlegge og å kontrollere, og det er også vanskelig å tilpasse tjenester som skoler og helsestell til deres mobilitet. Fast bosetting, overgang til jordbruk eller det myndighetene ser på som en effektivisering av husdyrproduksjonen blir derfor ofte sett på som løsninger på de problemene nomadismen representerer for staten. Denne klassiske motsetningen mellom nomadefolk og staten ser vi også innen reindriften i Norge, spesielt i reindriften i Finnmark.

Den arabiske historikeren Ibn Khaldun (1332-1406) hevdet at nomadestammer med jevne mellomrom vil velte stater, og at dette syklisk gjentar seg fordi stammene har en mye sterkere asabiyyah eller gruppesolidaritet.

  • Customary strangers : new perspectives on peripatetic peoples in the Middle East, Africa, and Asia, 2004
  • Ingold, Tim m.fl., red.: Hunters and gatherers, 1988, 2 b.
  • Khazanov, A.M.: Nomads and the outside world, 2nd ed., 1994
  • Shashi, Shyam Singh: The world of nomads, 2006

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.