I europeisk musikkhistorie regnes renessansen fra første halvdel av 1400-tallet til begynnelsen av 1600-tallet. De trekkene som vanligvis knyttes til renessansen (gjenfødelse av klassisk kunst og lærdom, den frie tanke og humanismen), er ikke fremherskende i musikken. Og mens renessansen innenfor litteratur og billedkunst hadde sin basis i Italia, ble renessansemusikken for en stor del utviklet i Nord-Frankrike og Belgia. Renessansemusikken representerer således en bevegelse som opprinnelig ikke hadde noen nær forbindelse med renessansen generelt.

Er du interessert i renessansen innenfor ulike felt kan du lese artiklene:

I forhold til den foregående perioden (middelalderen) og den etterfølgende (barokken), er musikken i renessansen preget av klassiske idealer, som klarhet, balanse, velklang og uttrykksfullhet. Mot slutten av perioden merkes en trend mot sterkere emosjonelle uttrykk, og den venetianske flerkorteknikken, perfeksjonert av Adrian Willaert, leder mot barokken.

Stilistisk preges perioden av utvikling av en treklangsdominert harmonikk, firestemmig polyfoni med mye bruk av imitasjon (særlig innenfor chansonen) og mot slutten en mer og mer enhetlig dissonansbehandling som peker frem mot dur–moll-systemets funksjonelle harmonikk. De store vokalformene messe og motett utvikles til det fullkomne av Giovanni Pierluigi da Palestrina og Tomás Luis de Victoria. Johannes Ockeghem og Antoine Busnois anvender hyppig todelt taktart (i tillegg til den eldre, «hellige» tredeling) og skaper ofte et rytmisk klimaks med kortere noteverdier mot slutten av en sats.

Instrumentalmusikken får i renessansen en mer og mer selvstendig stilling og stilutvikling. Et idiomatisk repertoar blir først utviklet for lutt, cembalo og orgel, med den spanske orgelmesteren Antonio Cabezón og de engelske virginalistene William Byrd, John Bull og Orlando Gibbons i fremste rekke.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.