På 1500-tallet en verdslig, fire- eller femstemmig sangkomposisjon i slekt med frottola. I begynnelsen ganske enkel i en nærmest akkordisk sats, men senere meget polyfon, omtrent som den samtidige motett. Karakteristisk var en sterk tendens til å skildre teksten musikalsk. Enkelte komponister som Palestrina skrev også madrigaler til tekster fra Bibelen, madrigali spirituali. Madrigalen oppstod og utviklet seg i Italia (Arcadelt, Willaert, A. Gabrieli, Marenzio, Monteverdi, Gesualdo), den bredte seg til andre land som Tyskland (Hassler), Danmark (Mogens Pedersøn), men blomstret særlig i England (Byrd, Dowland, Morley, Weelkes, Gibbons).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.