Oratorium, større episk-dramatisk komposisjon for soli, kor og orkester, oftest med religiøst emne, gjerne hentet fra Bibelen. Handlingens gang berettes (resiteres) av en forteller.

Som forløpere for oratoriet regnes gjerne middelalderens liturgiske dramaer og mysteriespillene fra 1300- og 1400-tallet, men oratoriet har sine umiddelbare musikalske røtter i 1500-tallets åndelige madrigaler og såkalte dialog-lauder. Sin egentlige utforming fikk oratoriet på 1600-tallet med blant andre Giacomo Carissimi, Alessandro Scarlatti og Heinrich Schütz, og nådde senere et høydepunkt med Händel, hvis oratorium Messias er særlig kjent. Av senere oratoriekomponister kan nevnes Haydn, Mendelssohn, Liszt, Berlioz og César Franck, og fra 1900-tallet Arthur Honegger, Igor Stravinskij, Paul Hindemith og Hilding Rosenberg.

Av norske komponister har blant andre Catharinus Elling, Ludvig Irgens-Jensen, Arne Eggen, Sigurd Islandsmoen og Ludvig Nielsen komponert oratorier.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.