Temperert stemming, temperering, anvendes for instrumenter med fast tonehøyde (klaver, orgel med flere). Stemmes slike instrumenter med matematisk renstemte intervaller, vil de rene tersene og kvintene ikke «gå opp» i oktaven. Man vil derfor bare kunne spille utgangstonearten og de nærmest beslektede, andre tonearter vil bli «falske». For å unngå dette begynte man på 1500-tallet å stemme i den ulikesvevende temperatur med rene terser og litt for små kvinter. Det muliggjorde likevel ikke modulering til alle tonearter. På Bachs tid ble den likesvevende temperatur vanlig, ingen intervaller (utenom oktaven) stemmes absolutt rene. Avvikene er så små at de normalt ikke spiller noen praktisk rolle.

  • Barbour, J. Murray: Tuning and temperament : a historical study, 1951, isbn 0-306-70422-6, Finn boken
  • Cho, Gene Jinsiong: The discovery of musical equal temperament in China and Europe in the sixteenth century, 2003, isbn 0-7734-6941-9, Finn boken
  • Groven, Eivind: Temperering og renstemming, 1948, Finn boken
  • Jorgensen, Owen H.: Tuning : containing the perfection of eighteenth-century temperament, the lost art of nineteenth-century temperament, and the science of equal temperament, 1991, isbn 0-87013-290-3, Finn boken
  • Mathieu, W.A.: Harmonic experience : tonal harmony from its natural origins to its modern expression, 1997, isbn 0-89281-560-4, Finn boken
  • Regener, Eric: Pitch notation and equal temperament, 1973, isbn 0-520-09453-0, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.