Pushwagner var en norsk billedkunstner, hovedsakelig kjent for sine tegninger og malerier konsentrert om dystopiske framtidsvisjoner. Motivene hans er ofte formidlet med en enkel strek, stor detaljrikdom og klare, sterke farger. Pushwagner arbeidet med silketrykk og datagrafikk i en popkunst-inspirert stil.
I 1968 møtte han forfatteren Axel Jensen, noe som ble avgjørende for hans kunst, som er preget av hippietidens samfunnskritikk, flower power-idealer, psykedelia og popkunst. Hans malerier har ofte store formater og kraftige farger, utført i en egen tegneseriestil. Temaene kan være scener fra moderne, kapitalistisk arbeidsliv, blokktilværelse, bymiljøer med skyskrapere og så videre, alt med en kritisk brodd. Menneskene i Pushwagners motiver har ofte mistet sin individualitet og handler robotaktig. Deres hverdag er fulgt av gjentakelse og fremmedgjort storbymiljø.
Av hans verker kan nevnes En dag i familien Manns liv, malerier opprinnelig fra 1970-årene, senere laget som kortfilm av Wendy Tollefsen Woodbury og Sven Palhson. Han har illustrert flere av Axel Jensens bøker, blant annet Og Resten Står Skrivd i Stjernene (1995), der romanene Epp (1965) og Lul (1992) som foregår i fremtidssamfunnet Oblidor, inngår. I 2007 ble utgivelsen av Pushwagners tegneserieroman Soft City, opprinnelig laget i 1969–1975, en suksess. Stemningen i denne fremtidsvisjonen kan sies å være inspirert av Jensens fremtidssamfunn Oblidor. Soft City vant Sproing-prisen for beste norske tegneserie og solgte i over 10 000 eksemplarer. Romanen ble utgitt i USA i 2016 på det prestisjetunge New York Review of Books.
Pushwagner er utdannet ved Statens Kunst- og håndverksskole i 1958–1961 og Statens Kunstakademi i 1963–1966. Han har hatt studieturer til Spania og Marokko, senere til Italia og Midtøsten samt studieopphold i New York og Paris.
Pushwagner har blant annet dekorert eksteriøret på Skur 13 på Tjuvholmen. Hans kunst er blant annet representert ved Nasjonalmuseet for kunst i Oslo, KODE kunstmuseene i Bergen og Lillehammer kunstmuseum.
Dokumentarfilmen Pushwagner (2011), regissert av Even Benestad og August B. Hanssen, var et personlig portrett av kunstneren og et resultat av at filmskaperne fulgte ham tett gjennom en periode på tre år.
Kommentarer (2)
skrev Morten Haave
svarte Øyvind Reisegg
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.