Pushwagner

Dekorasjon på lagerbygninger

Pushwagner foto: Lars Krogh Berg. CC BY SA 4.0

Pushwagner var en norsk billedkunstner, hovedsakelig kjent for sine tegninger og maleri konsentrert om dystopiske framtidsvisjoner. Motivene hans er ofte formidlet med en enkel strek og stor detaljerikdom, og klare, sterke farger. Pushwagner arbeidet med silketrykk og datagrafikk i en popkunst-inspirert stil.

I 1968 møtte han forfatteren Axel Jensen, noe som ble avgjørende for hans kunst, som er preget av hippietidens samfunnskritikk, flower power-idealer, psykedelia og popkunst. Hans malerier har ofte store formater og kraftige farger, utført i en egen tegneseriestil. Temaene kan være scener fra moderne, kapitalistisk arbeidsliv, blokktilværelse, bymiljøer med skyskrapere og så videre, alt med en kritisk brodd. Menneskene i Pushwagners motiver har ofte mistet sin induvidualitet og handler robotaktig. Deres hverdag er fulgt av gjentakelse og fremmedgjort storbymiljø.

Av hans verker kan nevnes En dag i familien Manns liv, malerier opprinnelig fra 1970-årene, senere laget som kortfilm av Wendy Tollefsen Woodbury og Sven Palhson. Han har illustrert flere av Axel Jensens bøker, blant annet Og Resten Står Skrivd i Stjernene (1995), der romanene Epp (1965) og Lul (1992) som foregår i fremtidssamfunnet Oblidor, inngår. I 2007 ble utgivelsen av Pushwagners tegneserieroman Soft City, opprinnelig laget i 1969–1975, en suksess. Stemningen i denne fremtidsvisjonen kan sies å være inspirert av Jensens fremtidssamfunn Oblidor. Soft City vant Sproing-prisen for beste norske tegneserie, og solgte i over 10.000 eksemplarer. Romanen ble utgitt i USA i 2016 på det prestisjetunge New York Review of Books.

Pushwagner er utdannet ved Statens Kunst- og håndverksskole i 1958–1961 og Statens Kunstakademi i 1963–1966. Han har hatt studieturer til Spania og Marokko, senere til Italia og Midtøsten, samt studieopphold i New York og Paris.

Pushwagner har blant annet dekorert eksteriøret på Skur 13 på Tjuvholmen. Hans kunst er blant annet representert ved Nasjonalmuseet for kunst i Oslo, KODE kunstmuseene i Bergen og Lillehammer kunstmuseum.

Dokumentarfilmen Pushwagner (2011) regissert av Even Benestad og August B. Hanssen var et personlig portrett av kunstneren, og et resultat av at filmskaperne fulgte ham tett gjennom en periode på tre år.

Soft City (1969-75) er en tegneserieroman på 269 tegninger. Serien tar for seg hverdagen til en familie med far, mor og barn. Rammene er en mørk dystopisk science fiction-visjon, hvor menneskene handler robotaktig for å tilpasse seg et moderne totalitært samfunn hvor alle har mistet sin individualitet. Kunsthistoriker Øystein Ustvedt påpeker at det er nærliggende å se Pushwagners verden i forlengelsen av en apokalyptisk forestillingstradisjon som i mellomkrigstiden fikk ny formulering blant annet Fritz Langs film Metropolis (1926), Aldous Huxleys Brave New World (1932) og George Orwells roman 1984 (1949).

  • 1969-1975: Soft City
  • 1970: En dag i familien Manns liv
  • 1973-1993: Malerifrisen Apokalypsen
  • 1980: Jobkill
  • 2016: Manhattan
  • 1991: Det syntetiske bildet, Skien Kunstforening
  • 1995: Dadadata, Kunstnerforbundet
  • 1997: Kunstnernes Hus
  • 2008: Berlin biennalen
  • 2009: Gøteborg kunstbiennale
  • 2013: "Soft City", Museum Boijmans Van beuningen, Rotterdam
  • 2013: "Soft City", Haugar Vestfold Kunstmuseum, Tønsberg
  • 2015: Kunstmuseum Luzern
  • Mejlænder, Petter: Pushwagner, 2008
  • Danbolt, Gunnar: Frå modernisme til det kontemporære: tendenser i norsk samtidskunst etter 1990, Samlaget, 2014.
  • Ustvedt, Øystein: Ny norsk kunst etter 1990, Fagbokforlaget, 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

10. august 2010 skrev Morten Haave

Er ikke hans navn Brofos, med én S?

18. august 2010 svarte Øyvind Reisegg

Takk for påpekningen, det er korrekt.

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.