pastos

Soloppgang, olje på treplate, 27,9x41,3 cm., malt av Adolphe Monticelli mellom 1882 og 1884. Man ser morgensolen mellom trestammene i maleriets sentrum. Monticelli anvendte tykke lag med maling og synlige penselstrøk. Monticelli malte ute under åpen himmel.
The National Gallery, London, Public Domain.
Lisens: Brukerspesifisert
Landskap i solnedgang, storm, olje på treplate, 20,5x23,9 cm., malt av Théodore Rousseau i 1844. Maleriet har tykke lag med maling og brede, frie penselstrøk.
The National Gallery, London, Public Domain.
Lisens: Brukerspesifisert

Pastos er et adjektiv som beskriver en maleteknikk hvor kunstneren stryker tykke lag oljebasert maling på maleriets overflate.

Faktaboks

uttale:
pastˈos
etymologi:
italiensk pastoso, egentlig ‘deiget’, av pasta, ‘deig’

I et maleri som er utført pastost, ligger malingen i voluminøse lag som i et relieff, og sporene etter penselstrøkene er tydelige. På grunn av den ujevne overflaten blir lyset reflektert på en spesiell måte.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ayres, James (1985). The Artist´s Craft. A History of Tools, Techniques and Materials. Oxford: Phaidon
  • Gunnarsson, Torsten et al. (1991). I konstnärens ateljé. Konstnären i arbete under tre hundra år. Nationalmusei utställningskatalog nr. 539. Uddevalla: Nationalmuseum
  • Rewald, John (1980). The History of Impressionism. London: Secker & Warburg
  • Stephenson, Jonathan (1995). The Materials and Techniques of Painting. London: Thames & Hudson

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg