Soloppgang, olje på treplate, 27,9x41,3 cm., malt av Adolphe Monticelli mellom 1882 og 1884. Man ser morgensolen mellom trestammene i maleriets sentrum. Monticelli anvendte tykke lag med maling og synlige penselstrøk. Monticelli malte ute under åpen himmel.
The National Gallery, London, Public Domain.
Landskap i solnedgang, storm, olje på treplate, 20,5x23,9 cm., malt av Théodore Rousseau i 1844. Maleriet har tykke lag med maling og brede, frie penselstrøk.
The National Gallery, London, Public Domain.

Pastos er et adjektiv som beskriver en maleteknikk hvor kunstneren stryker tykke lag oljebasert maling på maleriets overflate.

Faktaboks

Uttale
pastˈos
Etymologi
italiensk pastoso, egentlig ‘deiget’, av pasta, ‘deig’

I et maleri som er utført pastost, ligger malingen i voluminøse lag som i et relieff, og sporene etter penselstrøkene er tydelige. På grunn av den ujevne overflaten blir lyset reflektert på en spesiell måte.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ayres, James (1985). The Artist´s Craft. A History of Tools, Techniques and Materials. Oxford: Phaidon
  • Gunnarsson, Torsten et al. (1991). I konstnärens ateljé. Konstnären i arbete under tre hundra år. Nationalmusei utställningskatalog nr. 539. Uddevalla: Nationalmuseum
  • Rewald, John (1980). The History of Impressionism. London: Secker & Warburg
  • Stephenson, Jonathan (1995). The Materials and Techniques of Painting. London: Thames & Hudson

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg