Cindy Sherman, amerikansk billedkunstner og fotograf, en av verdens fremste representanter for iscenesatt fotografi. Med seg selv som modell har hun laget en rekke billedserier der særlig kvinners vilkår har vært undersøkt. Hennes kunst tar opp selve grunnlaget for kvinners mulighet til å danne seg et selvbilde, og hvordan massemedienes kvinnefremstillinger påvirker dette. Gjennombruddet kom med en serie svart-hvitt-fotografier med tittelen Untitled Film Stills (1977–80). Ved at hun selv – riktignok sminket og utkledt – kunne kjennes igjen i alle positurene, gjorde hun det mulig for tilskueren å se de kvinnetypene hun fremstilte som retoriske formler eller klisjeer. I 1980-årene gikk hun over til fargefotografi, og skapte, fortsatt med seg selv som modell, en serie bilder med angst og apati som motiv, hvor det amerikanske hjem var settingen. Senere har hun utforsket temaer som appetitt, kvalme, sykdom og vold. I en stor serie enorme fargefotografier har hun i årene omkring 1990 arbeidet med iscenesettelser av kjente kunsthistoriske tablåer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.