Markedsføring, aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere: omfatter planlegging, gjennomføring og oppfølging av alle aktiviteter knyttet til distribusjon av varer, ideer og tjenester i den hensikt å tilfredsstille kundenes behov og sørge for lønnsomt utbytte for bedriften.

Markedsføring dreier seg derfor ikke bare om «kunsten å selge varer, tjenester og ideer», men også om «kunsten å investere i fornøyde kunder». En slik kundeorientering (eller markedsorientering) forutsetter oppdatert kunnskap om kundenes behov, livsstil, holdninger, intensjoner og atferd både før, under og etter kjøp og bruk av en vare eller tjeneste.

Strategiske beslutninger i markedsføringen bygger på analyse av konkurransesituasjonen med vurdering av konkurrenters fortrinn og svakheter og deres valg av konkurransestrategi. En markedsutfordrer vil for eksempel kunne velge geriljastrategi (små, hyppige angrep i form av selektive lavpristilbud, kreative reklamekampanjer eller lignende) rettet mot markedslederen i håp om å oppnå bærekraftig markedsandel. For eksempel flyselskapet Norwegian (Norwegian Air Shuttle) i konkurranse med SAS (SAS AB).

Den interne analysen hjelper bedriften til å avdekke kostnader som kan kuttes og fortrinn som kan videreutvikles til bærekraftig konkurransefortrinn (for eksempel bedriftens kjernekompetanse). (Se konkurransestrategi). Markedsføringens virkemidler deles gjerne inn i følgende fire grupper: 1) Produkt (design, kvalitet, logo, emballasje, service, garantier og reklamasjon). 2) Pris (listepris, kampanjepris, rabatter og betalingsvilkår). 3) Salgsfremmende tiltak (reklame, PR, personlig salg, service og andre former for påvirkning). 4) Logistikk (lokalisering, lager, levering, transport og plassering). I forbindelse med planlegging av markedsføringsinnsatsen søkes gunstigst mulig sammensetning av disse virkemidlene (også kalt «Marketing Mix»).

Sterkere internasjonal konkurranse fører til fokusering på merkevarebygging. Kampen om markedsandeler blir derfor også en kamp om merkevarens plass i folks bevissthet (som et sterkt mentalt bilde, image og godt omdømme). Det innebærer differensiering (profilering) og posisjonering (fremheving av spesifikke egenskaper i forhold til kundenes behov og til konkurrerende merker). Se også image, markedsorientering, relasjonsbygging, customer relationship management, e-markedsføring og dialogmarkedsføring, reklame, innholdsmarkedsføring og logistikk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.