Reklamefilm er film som har til hensikt å skape oppmerksomhet, vekke interesse for og informere om en idé, tjeneste, et produkt eller logo/varemerke. Hensikten kan være oppbygging og vedlikehold av merkevarers image og appell (der hyppige påminnelser er et viktig virkemiddel). Reklamefilm brukes også av ideelle organisasjoner, institusjoner og offentlige etater i forbindelse med holdningskampanjer. En reklamefilm kan også være en forsmak på kommende spillefilmer (trailer).
I likhet med en TV-spot kan det dreie seg om korte filmsnutter sammensatt av interessevekkende utklipp. Selv om hver av glimtene er så korte at de knapt kan oppfattes, vil de likevel kunne ha en reklameeffekt. For eksempel gjør subliminal persepsjon (ubevisst sansing av informasjon) at bilder som vises så kort tid at de ligger under terskelen for vanlig bevisst oppfattelse, likevel kan synes å ha innvirkning på en persons opplevelse, persepsjon, holdninger og atferd.
Norske reklamefilmer konkurrerer hvert år om reklamebransjens pris Gullblyanten og TV2s kåring Gullfisken. Den årlige reklamefilmfestivalen i Cannes deler ut priser i en rekke kategorier; her har norske reklamefilmprodusenter hevdet seg svært godt.
Kommentarer
5. februar 2014 skrev Amalie Ness
Jeg bare lurer forholdte der det står om at det er ulovlig i Norge med reklame rettet mot barn. Stemmer dette? For jeg opplever stadig at det er reklame rettet mot barn når man titter innom barnekanaler.Finnes det unntak?
5. februar 2014 svarte Roger Pihl
Tror du finne de fleste svarene her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2001/nou-2001-6/8/4/4.html?id=363773
5. februar 2014 svarte Amalie Ness
Tusen takk for rask svar:)
21. november 2015 skrev Simon Solnes
Burde det stå noe om hvem som finansierer og produserer reklame, og hvem reklamen er rettet mot.
21. november 2015 skrev Roger Pihl
Det står forsåvidt i artikkelen, men hele artikkelen trenger uansett en oppgradering - f eks med tanke på nettmedier og innholdsmarkedsføring. Takk for tips!
Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?
Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.
Du må være logget inn for å kommentere.