Reklame er enhver betalt og kommersielt motivert kommunikasjon av budskap om en idé, tjeneste eller produkt fra en identifiserbar avsender, i den hensikt å vekke oppmerksomhet, skape interesse, informere eller selge. Ifølge Statistas estimat ble det i 2019 brukt 587 milliarder dollar i verden på reklame.
Faktaboks
- Uttale
-
reklˈame
- Etymologi
-
av latin reclamare, ‘rope’
Reklame og markedsføring reguleres i første rekke av Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) av 1. juni 2009. I Norge er det forbud mot reklame for produkter som alkohol og tobakk og forbud mot TV-reklame rettet mot barn.
Kommentarer (5)
skrev Amalie Ness
svarte Roger Pihl
svarte Amalie Ness
skrev Simon Solnes
skrev Roger Pihl
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.