Fra 1965 endret musikken deres gradvis karakter. Både tekster og melodier, som med få unntak var skrevet av Lennon og McCartney, ble mer komplekse og var ofte tydelig påvirket av blant annet indisk filosofi og musikk. I instrumentering og utnyttelse av studioteknikk innledet de en revolusjon som snudde alle tilvante forestillinger om popmusikk på hodet. Eksempler på dette er albumene Revolver fra 1966 og, i enda høyere grad, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band fra 1967, som er allment anerkjent som en milepæl i rocken. I desember 1967 var det premiere på TV-filmen Magical Mystery Tour, som ble lunkent mottatt av kritikerne. Musikken ble utgitt på dobbel EP i Storbritannia og LP-plate i USA.
Produsenten George Martin (1926–2016) hadde også en del av æren for denne musikalske utviklingen. Med sin bakgrunn og kompetanse innen produksjon av klassisk musikk, bidro han til å løfte populærmusikken opp på et mer anerkjent kulturelt nivå. Komponistene Lennon og McCartney ble til tider sidestilt med kjente klassiske komponister. Martin ble ofte kalt «den femte Beatle», og kanskje jobbet han mer sammen med gruppa under prøving og produksjon enn vi egentlig er klar over.
Selv om Lennon og McCartney etter en avtale med plateselskapet EMI hadde en felles signatur på alle melodiene, bidro de med hver sine karakteristiske låter. Lennon ble sett på som den mer avantgarde-kunstneriske komponisten, mens McCartney sto frem med de mer melodiøst vakre harmoniene. Denne forskjellen sydde de sammen til noe mange mente var nøkkelen til Beatles' suksess.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.