Senketunnel, type undervannstunnel som bygges i seksjoner på land, og deretter senkes på plass. Bygges der veier og gater må legges i tunnel for å bedre fremkommeligheten, samtidig som man ønsker å holde skipstrafikk gående.

Senketunneler er mest aktuelle der bunnforholdene består av sand og leire og slik at gjennomstrømming av vann kan sikres. I Nederland, Tyskland og Danmark er det bygd flere slike tunneler, f.eks. som del av Øresundsforbindelsen.

Byggemetode. For å oppnå tilstrekkelig dybde og konsoliderte masser under tunnelen mudres det en renne for tunnelen. Elementene, som kan veie flere tusen tonn, bygges i dokker og sjøsettes. Hele operasjonen har mye til felles med byggingen av betongplattformer. Elementene har midlertidig tetting i begge ender, taues til byggestedet og senkes kontrollert på plass. Forbindelsen mellom hvert element sikres ved at vann mellom de midlertidige tetningsskjøtene pumpes ut slik at vanntrykket driver elementene sammen og forbindelsen mellom dem sikres. Når elementene er kommet på plass, foretas installasjonsarbeidet.

På grunn av den oppdrift en slik tunnel vil ha og den store flaten elementet dekker, er bunntrykket lite. Under bunnen kan det presses inn sand for å oppnå jevn belastet flate. En senketunnel er nå under planlegging i Bjørvika i Oslo. (Se Bjørvika.)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.