Våren (Primavera), ca. 1482. Tempera på plate, 203 × 314 cmUffizi, Firenze.

. fri

Botticelli, Sandro (Venus' fødsel) (bilde)

florentinsk maler, elev av Filippo Lippi; utdannet under påvirkning av Antonio Pollaiuolo og Verrocchio. Arbeidet vesentlig i Firenze, 1481–82 i Roma.

Den eiendommelige stemning og sjarm ved Botticellis kunst ligger vesentlig i figurene, i deres ynde og uttrykksfulle bevegelser, i hans intense følelse og rike, poetiske fantasi. Til Filippo Lippis sensualisme setter han en intellektuell forfinelse, og det viktigste middel er linjen, som han gir rikt liv, bevegelse og uttrykksfullhet, f.eks. i hender. Fargen tjener hovedsakelig til å forhøye linjespillet.

Av religiøse bilder malte han en rekke tungsindige, ungpikeaktige madonnaer, tronende mellom kjerter og roser og omgitt av yndefulle halvvoksne engler.

Han var blant de første renessansekunstnere som under innflytelse av humanismen også malte verdslige, allegoriske og mytologiske motiver. De viktigste av disse er allegorien Våren (Primavera) og Venus' fødsel, begge henger i Uffiziene, malt for Lorenzo di Piero Francesco de' Medicis Villa de Castello etter motiver fra et festdikt.

Billedinnholdet i de to verkene har alltid opptatt kunstforskerne, og gjennom studiene av det la A. Warburg grunnlaget for den moderne ikonologiske vitenskap. Som eksempel på Botticellis naturtro gjengivelse kan nevnes at i Våren er hele 23 arter ville blomster gjengitt.

For sin velynder utførte han også illustrasjoner til Dantes Divina commedia, hvorav de fleste, 84 pennetegninger, finnes i kobberstikksamlingen i Berlin. Han la særlig vekt på bevegelse i linjene, bl.a. i freskene i det Sixtinske kapell i Roma med motiver fra Marias liv, 1481–82, og delvis i Bakvaskelsen (Uffiziene). En beundringsverdig prøve på hans portrettkunst har man i Kongenes tilbedelse (Uffiziene), hvor medlemmer av familien Medici er avbildet.

Etter hvert kom Botticelli under Savonarolas påvirkning, og hans kunst ble mer alvorlig og asketisk. Savonarolas død gjorde et dypt inntrykk på ham. Han henfalt til religiøse grublerier og malte lite. Tidens store konflikt mellom humanisme og kristendom satte sitt dype preg i hans liv og kunst, blant annet i hans allegoriske fremstilling av Bakvaskelsen.

Botticelli, som tidligere var så begunstiget, døde i fattigdom. Hans kunst ble høyt beundret i annen halvdel av 1800-tallet, særlig i England, hvor han også fikk innflytelse på tidens malerkunst, især på prerafaelittene.

Holofernes' lik blir funnet, G.U. 1472–73
Judith med Holofernes' hode, G.U. 1472–73
Kongenes tibedelse, G.U. 1475
Våren (Primavera), G.U. ca. 1481
Madonna med barnet, G.U. 1481–82
Moses' historie, Sixtinske kapell, Roma 1481–82
Pallas og kentaur, G.U. 1482
Kongenes tilbedelse, National Gallery, Washington 1482
Venus og Mars, National Gallery, London 1483
Venus' fødsel, G.U. ca. 1485
Madonna med granateplet, G.U. 1487
Maria bebudelse, G.U. 1490
Pietà, Alte Pinakothek, Munchen 1495
Den hellige Augustin, G.U. 1495
Bakvaskelsen, G.U. 1496
84 pennetegninger til Dantes Divina commedia, Kupferstichkabinett, Berlin ca. 1481–97
Jesu fødsel, National Gallery, London 1501

G.U.: Galleria Uffizi, Firenze

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.