Sandro Botticelli

Faktaboks

Sandro Botticelli
eg. Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi
uttale:
båttitʃˈelli
1444/45–1510
Venus' fødsel er et av Sandro Botticellis hovedverk.
Av .
Av .

Bildet består av scener der Lucretia blir fanget, voldtatt og tar selvmord.

Av .
Apelles bilder er alle gått tapt, men vi kjenner beskrivelsen av flere av dem. Dette er Botticellis gjengivelse av ett av dem. Til høyre sitter Midas med svært store ører og rekker hånden mot Sladder (i blått). På hver side av ham står Uvitenhet og Mistenksomhet. Bedrageri og Konspirasjon følger Sladder som trekker en ung mann etter håret. Hun er også fulgt av en mann som representerer Misunnelse. Den lille kvinnen i sort er Anger, og hun kikker opp på Sannhet.
Av .

Våren (Primavera), ca. 1482. Tempera på plate, 203 × 314 cmUffizi, Firenze.

.
Lisens: fri

Sandro Botticelli var en florentinsk maler. Han var elev av Filippo Lippi og ble utdannet under påvirkning av Antonio Pollaiuolo og Andrea del Verrocchio. Botticelli arbeidet vesentlig i Firenze, og i 1481–1482 i Roma.

Den eiendommelige stemning og sjarm ved Botticellis kunst ligger vesentlig i figurene, i deres ynde og uttrykksfulle bevegelser, i hans intense følelse og rike, poetiske fantasi. Til Filippo Lippis sensualisme setter han en intellektuell forfinelse, og det viktigste middel er linjen, som han gir rikt liv, bevegelse og uttrykksfullhet, for eksempel i hender. Fargen tjener hovedsakelig til å forhøye linjespillet.

Av religiøse bilder malte han en rekke tungsindige, ungpikeaktige madonnaer, tronende mellom kjerter og roser og omgitt av yndefulle halvvoksne engler.

Han var blant de første renessansekunstnere som under innflytelse av humanismen også malte verdslige, allegoriske og mytologiske motiver. De viktigste av disse er allegorien Våren (Primavera) og Venus' fødsel, begge henger i Uffiziene, malt for Lorenzo di Piero Francesco de' Medicis Villa de Castello etter motiver fra et festdikt.

Billedinnholdet i de to verkene har alltid opptatt kunstforskerne, og gjennom studiene av det la Aby Warburg grunnlaget for den moderne ikonologiske vitenskap. Som eksempel på Botticellis naturtro gjengivelse kan nevnes at i Våren er hele 23 arter ville blomster gjengitt.

For sin velynder utførte han også illustrasjoner til Dantes Divina commedia, hvorav de fleste, 84 pennetegninger, finnes i kobberstikksamlingen i Berlin. Han la særlig vekt på bevegelse i linjene, blant annet i freskene i det sixtinske kapell i Roma med motiver fra Marias liv, 1481–1482, og delvis i Bakvaskelsen (Uffiziene). En beundringsverdig prøve på hans portrettkunst har man i Kongenes tilbedelse (Uffiziene), hvor medlemmer av familien Medici er avbildet.

Etter hvert kom Botticelli under Savonarolas påvirkning, og hans kunst ble mer alvorlig og asketisk. Savonarolas død gjorde et dypt inntrykk på ham. Han henfalt til religiøse grublerier og malte lite. Tidens store konflikt mellom humanisme og kristendom satte sitt dype preg i hans liv og kunst, blant annet i hans allegoriske fremstilling av Bakvaskelsen.

Botticelli, som tidligere var så begunstiget, døde i fattigdom. Hans kunst ble høyt beundret i annen halvdel av 1800-tallet, særlig i England, hvor han også fikk innflytelse på tidens malerkunst, især på prerafaelittene.

Hovedverker

Verk Årstall
Holofernes' lik blir funnet, G.U. 1472–73
Judith med Holofernes' hode, G.U. 1472–73
Kongenes tibedelse, G.U. 1475
Våren (Primavera), G.U. ca. 1481
Madonna med barnet, G.U. 1481–82
Moses' historie, Sixtinske kapell, Roma 1481–82
Pallas og kentaur, G.U. 1482
Kongenes tilbedelse, National Gallery, Washington 1482
Venus og Mars, National Gallery, London 1483
Venus' fødsel, G.U. ca. 1485
Madonna med granateplet, G.U. 1487
Maria bebudelse, G.U. 1490
Pietà, Alte Pinakothek, Munchen 1495
Den hellige Augustin, G.U. 1495
Bakvaskelsen, G.U. 1496
84 pennetegninger til Dantes Divina commedia, Kupferstichkabinett, Berlin ca. 1481–97
Jesu fødsel, National Gallery, London 1501

G.U.: Galleria Uffizi, Firenze

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Dempsey, Charles: The portrayal of love: Botticelli'sPrimaveraand humanist culture at the time of Lorenzo the Magnificent, 1992
  • Lightbown, Ronald: Sandro Botticelli : life and work, 2nd ed., 1989

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg