Taket i Det sixtinske kapellet var opprinnelig malt som en himmel med gylne stjerner mot en blå bakgrunn, utført av Piermatteo D’Amelia i 1479–1480. I 1504 oppsto en stor sprekk i taket og den originale dekoren ble ødelagt. Pave Julius 2 ønsket at Michelangelo skulle male et nytt tak. Men Michelangelo så på seg selv først og fremst som billedhugger og han hadde ingen tidligere erfaring med freskomaling. Etter mye nøling undertegnet han allikevel kontrakten 8. mai 1508.
Kapellet skulle fortsatt brukes til liturgiske seremonier under arbeidet. Stillaset måtte derfor være minst mulig og hindre maling og gips fra å dryppe ned. Bramante, Peterskirkens første arkitekt, kom først med et ubrukelig forslag om en plattform hengt opp i tau festet i taket. Michelangelo fant selv løsningen, en plattform festet med stokker i veggene og med trapper på den ene siden. Det var en slags bevegelig bro som kunne flyttes etter behov.
Michelangelo hadde flere assistenter, men det er usikkert hvor mye de deltok i arbeidet. Den utsøkte kunstneriske kvaliteten på freskene i siste halvdel av kapellet tyder på at mesteren selv skapte disse scenene uten assistanse. Michelangelo brukte kartonger for å overføre motivene til taket. Både skisser og kartonger utarbeidet han på egen hånd. Et illusjonistisk, arkitektonisk marmor rammeverk deler takhvelvet i tre soner. Hovedfeltet i midten av taket er en billedsyklus med ni bilder fra Genesis (Første Mosebok), som viser scener fra skapelseshistorien fram til Noa.
Michelangelo startet arbeidet fra inngangen. Bildene veksler i format med fire store og fem mindre. Rundt hvert av de minste bildene sitter fire nakne, atletiske, unge menn, såkalte ignudi (ignudo betyr en naken ung mann) på små marmorsokler. Det er usikkert hvilken betydning disse unge mennene har, men noen forskere mener de er vingeløse engler.
Bildene skal leses fra alterveggen, på samme måte som veggfreskene. Fortellingen starter med skapelsesberetningen der Gud skiller lys og mørke. Det fjerde bildet viser Adams skapelse og er det mest kjente i hele kapellet. Adam er fremstilt som en ung, naken, atletisk mann. Han hviler tungt på jorden, med blikket og den venstre armen vendt mot Gud. Gud selv kommer flyvende i luften omgitt av en blafrende rød kappe og mange nakne personer. Under Guds venstre arm ses en kvinne, som kan tolkes både som Eva og Maria.
I neste sone sitter fem sibyller og sju profeter på illusjonistiske troner. Den nederste sonen danner overgangen til veggene og er delt inn i svikler (buete trekantfelt) og lunetter, som viser Jesu forfedre.
I kapellets fire hjørner er det pendentiver med scener som illustrerer frelsen av Israel, Guds utvalgte folk. Freskene nærmest inngangen, med motiver fra Noas liv, ble først malt.
Fra august 1510, da halvdelen av taket var ferdig, stoppet arbeidet opp nesten et år, både fordi Michelangelo var syk og Julius 2. oppholdt seg utenfor Roma og ikke kunne følge prosjektet. I den andre halvdelen ses et tydelig stilmessig skifte. Det er færre figurer i midtscenene og figurene er større. Det gjelder også profeter og sibyller. 30. oktober 1512 var stillaset fjernet, og paven kunne innvie Det sixtinske kapellet på Allehelgensdagen 1. november.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.