Johannes, døperen. Marmorskulptur av Donatello. Museo dell'opera del duomo. Firenze.

SCODE. begrenset

Døperen johannes, jødisk botsprofet og Jesu samtidige; ifølge Luk 1 sønn av presten Sakarias og Elisabeth. Han var asket og holdt til i den judeiske ødemark. Ikonografisk fremstilles han slik Markus beskriver ham: i en kappe av kamelhår med lærbelte om livet. Tilnavnet Døperen fikk han fordi han døpte de botferdige til tegn på at de hadde fått sine synder tilgitt. Noen av dem ble hans disipler, og også etter hans død fantes grupper av Johannes-disipler (Joh 3,25 og Apg 18,24–28; 19,1–7); også Jesus ble døpt av Johannes (Matt 3,13 ff). Lokaliseringen kan friste til teorier om at Johannes har hatt forbindelse med esseerne, og også visse likhetstrekk i forkynnelse, livsstil, og betydningen av renselsesritualer bestyrker ideen; forskjellene er imidlertid tilsvarende tydelige.

Johannes spiller en viktig rolle i evangeliene og er også omtalt av Josefus. For evangelistene er det viktig å klarlegge forholdet mellom Jesus og Johannes som ifølge Lukas var i slekt. Johannes tegnes i rollen som forløper, profeten som rydder veien for den Messias som kommer etter. Mens Johannesevangeliet ser ut til å forutsette at Johannes og Jesus i en kort periode virket samtidig (3,22–4,2), forteller de andre evangeliene at Johannes allerede var arrestert og drept før Jesus trådte frem offentlig.

Alle kilder samstemmer i at Johannes ble henrettet av Herodes Antipas. Josefus hevder at Herodes var redd for Johannes' innflytelse over folket, mens Markus forteller at Johannes hadde angrepet Herodes direkte, bl.a. for blodskam gjennom ekteskapet med svigerinnen Herodias (Mark 6,14–29). I denne versjonen er det hun som besørger Johannes henrettet; han halshugges, og hun får hodet hans brakt inn på et fat. Minnedag: 24. juni (St. Hans' dag).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.