Jomfru Maria og Jesus, Døperen Johannes og en engel, tempera på treplate, 69,9x69,9 cm., utført av ukjent kunstner i Firenze trolig mellom 1450 og 1500. Engelen holder en lilje i hånden som symboliserer Marias renhet. Johannes er kledt i en trøye av kamelhår. Maleriet er utstyrt med original ramme, og gullgrunnen er behandlet på en spesiell måte, særlig gloriene.
The National Gallery, London, Public Domain.
Desco da parto, tempera på tre, 53,7x56,2 cm., utført av ukjent kunstner i Firenze omkring 1410. Motivet fremstiller en scene som er skildret av Giovanni Boccaccio i Comedia nelle ninfi fiorentine (1342).
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

Tondo er en italiensk betegnelse for et maleri, relieff eller en innfatning til speil eller lignende som har rund ytre form, og som enten fungerer som selvstendig kunstverk, eller som inngår som dekorativt element i møbler, interiører eller arkitektur.

Faktaboks

Uttale
tˈondo
Etymologi
italiensk, til tondare, ‘gjøre rund’

Historikk

Våpenskjold, familien Minerbetti, glasert terrakotta, 57,2x57,2 cm., utført i verkstedet til Giovanni della Robbia, Firenze, omkring 1510.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

Malerier, relieffer eller prydgjenstander med sirkulær form ble utviklet i Firenze i første halvdel av 1400-tallet, og den runde formens popularitet blant kunstnere og oppdragsgivere fortsatte på 1500-tallet.

Det typiske motivet for et maleri eller relieff med sirkulær form er Jomfru Maria med Jesus-barnet eller De hellige tre konger.

Det sirkulære formatet blir historisk sett relatert til den antikke portrettmedaljong og den kristne glorie. En annen kilde som blir trukket frem på grunn av temaet barnefødsel, er desco da parto, som er et rundt eller mangekantet dekorativt malt trefat. Slike fat ble fylt med godterier, frukt og små presanger, og gitt til kvinner som nettopp hadde født.

Mange kunstnere som var virksomme i Toscana, benyttet tondo-formatet. Det gjelder Domenico Veneziano, Sandro Botticelli og Rafael. Luca della Robbia laget mange verk i rundt format i materialet glasert terrakotta. Michelangelo utførte flere tondi som relieff i marmor.

Selv om kunstverk, særlig malerier, med rektangulær ytre form har dominert kunsten etter renessansen, har enkelte kunstnere fra senere perioder sporadisk benyttet det sirkulære formatet i malerier eller relieffer.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Olson, Roberta J.M. (2000). The Florentine Tondo. Oxford: Oxford University Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg