Fra og med 1990 fikk den fotobaserte kunsten en oppblomstring og fotografiske arbeidsmåter ble en selvsagt del av den norske samtidskunsten. I Norge fikk den såkalte «Bergenskolen» en avgjørende betydning for den fotobaserte kunstens posisjon på samtidskunstfeltet. Kunstnere som Ole John Aandal, Mikkel McAlinden, Vibeke Tandberg, Torbjørn Rødland og Signe Marie Andersen var representert her.
Vibeke Tandbergs arbeid Living Together (1996) er en serie med fotografier som er blitt stående som et av epokens mest kjente og omtalte verker. Serien viser to unge kvinner som gjør hverdagslige ting; de ser på TV, tar oppvasken, spiser frokost, kler på seg eller spiller kort. Bildene kan se ut til å være tilfeldige hverdagsøyeblikk, men er iscenesatt med kunstneren selv i begge roller.
I sine iscenesatte fotografier fra serien Sluttspill fra 1999, forsøker Mikkel McAlinden å skjule sine virkemidler, for å skape et inntrykk av umiddelbar nærhet og sannhet. Manipulering av fotografiske bilder hadde fått sitt inntog og i mange tilfeller erstattet det tradisjonelle fotografiet. Scenen som avbildes er fra et pokerspill i det øyeblikket én av spillerne kaster kortene, og vi som betrakter ser spillet fra hver enkelt spiller rundt bordet. Hvert bilde viser situasjonen sett fra én spillers synsvinkel, som om betrakteren er en av spillerne. Menneskene på bildene har derimot aldri spilt poker sammen eller vært i samme rom samtidig, for den saks skyld, selv om flere detaljer fremstår som eksepsjonelt klare og tydelige.
En annen tendens innenfor fotobasert kunst på slutten av 1990-tallet var ny saklighet og dokumentarisk fotografi. Ut fra forskjellige ståsted og siktemål har kunstnere om Mette Tronvoll, Marte Aas, Vegar Moen, Eline Mugaas, Line Bøhmer Løkken og Ane Hjort Guttu utviklet kunstnerskap som bygger videre på den saklige, streite fotografiske innstilling som kunne finnes hos kunstnere som Dag Alveng, Per Maning og Per Berntsen. På en eller annen måte opererer de med forestillingen om fotografiet som et virkelighetsnært dokument.
Nyere dokumentariske perspektiv finnes også i filmkunsten til kunstnere som Bodil Furu, Lene Berg og Marte Aas. Aas har jobbet mest med film og har over en lengre periode utforsket hvordan ulike teknologier har påvirket menneskets væremåter og selvforståelse. Filmen A Letter to Zoe (2021) er et eksempel på dette. Den er strukturert som et brev sendt fra en kvinne til en annen. Kvinnestemmen i filmen snakker om huset sitt, gravide kropper og kobbersylindrene som brukes til å huse nedgravd atomavfall i Sør-Sverige. Utgangspunktet for denne filmen var en tekst av antropologen Zoë Sofia, som vurderer beholdere som en form for teknologi, på samme måte som mer tradisjonelle verktøy, og at de hele tiden interagerer med omverden gjennom lekkasjer og avgrensning. Filmen sier noe om kompleksiteten i forbindelsene mellom mennesket, omgivelsene og naturen og den teknologien mange benytter seg av.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.