Lossius sin hovedinteresse er grenseland og mellomsoner. Den usikkerheten og energien som er mellom noe annet og definert, eller det som er glemt og neglisjert, er det han forsøker å hente frem.
Lossius var tidlig opptatt av kringlyd, som er multikanals lyd. Med mange kanaler skaper han nye temporære rom med installasjonene. Med utgangspunkt i interessen for kringlyd ble han mer bevisst på selv å lytte slik til sine omgivelser. Ved å bevege seg rundt på et sted og ta opp og lytte seg frem med mikrofoner skriver han seg inn i stedet og stedet blir skrevet inn i ham. Det er en metode for å generere identitet og tilknytning. Etter å ha flyttet til Sotra utenfor Bergen ble han særlig opptatt av feltopptak med ambisonisk mikrofon i bydelsmiljøer og forsteder. Slike områder er i en prosess fra å være utmark, landbruk og bygdemiljøer til å bli urbane miljøer, og som ofte får lite estetisk oppmerksomhet. Lydverkene som kommer ut av det er en spørring om hva slags steder det er, hva som skjer der, hva de har å si for oss og hvordan det er å være der.
Han bearbeider feltopptakene primært med forskjellige typer filtrering slik at de blir diffuse og atmosfæriske klangfelt, gjerne kombinert med ufiltrerte og konkret gjenkjennelige lyder fra hverdagsomgivelser, som lekende barn, trafikkstøy eller klemt fra skip på havna.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.