Carina Hedén

Faktaboks

Carina Hedén
Født
1948, Mora
2002.
Av /Book, Ingrid/BONO/Hedén, Carina.
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Hedén har siden begynnelsen på 80-tallet arbeidet som kunstner og kurator med base i Norge. Som deltaker i kunstnerduoen Ingrid Book og Carina Hedén fikk hun betydning for samtidskunstens teoretiske og nykonseptuelle vendning i Norge på 90-tallet.

Utdanning

Hedén er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Lund og L'Université de Vincennes i Paris i 1969-1974, og har videre studier i videokunst fra Jan van Eyck Academie i Maastricht i 1986. Siden 1984 har Hedén undervist ved en rekke universiteter og kunsthøyskoler i Norden.

Pioner i norsk konseptkunst

Hedén regnes som en pioner innen norsk konseptkunst. I Nasjonalmuseets utstilling Stille RevoltNorsk prosess- og konseptkunst på 1970 og 80-tallet i 2016 var hun representert med videoverket One afternoon in Guaicui (1985). Filmen dokumenterer hverdagen i et veikryss i en anonym landsby i Brasil. Med dette verket begrepsfester hun videomediets teknologiske muligheter gjennom håndholdte og uredigerte opptak i virkelig tid. Kamerautsnittet beskriver hun som den ”fiksjonen som utspiller seg i virkeligheten”, og kan tolkes som de fortellingene vi alle er med på å utforme i våre liv.

Forlagsvirksomhet

I samarbeid med den islandske kunstneren Magnús Pálsson etablerte Hedén på 80-tallet det svenskregistrerte kunstbokforlaget Hong Kong Press. Forlaget som publiserer kunstkataloger og Artistbooks driver hun siden 1990 i fellesskap med kunstnerkollegaen Ingrid Book.

Ingrid Book & Carina Hedén

Kunstnerduoen Ingrid Book og Carina Hedén har siden 1987 samarbeidet med utgangspunkt i teknikker som fotografi, video, installasjon og tekst. Verkene undersøker ofte tidsforløp og steder som reiser sosiale, politiske og kulturelle spørsmål. Kunstnerfellesskapet debuterte i forbindelse med gruppeutstillingen V4 på Konstnärshuset i Varberg i 1988. Her viste de installasjonen Konkret natur som er svarthvite og dokumentarisk fremstilte fotografier av dagligdagse landskap som på strengt vis er montert på en tapetsert vegg med ornamentale naturmotiv.

Kombinerte  installasjoner

Under den 26e Sao Paolo Biennalen i 2004, representerte kunstnerne Norge med installasjonen The Field / O Campo. Installasjonen inneholdt fotografiske dokumentasjoner med innvandrerfamilier som dyrker grønnsaker i parsellhager på Lillehammer, tekstmateriale, samt en video-still av maleriet Potethøsting fra 1903. Maleriet, som tilhører Lillehammer Kunstmuseum forestiller den samme plassen 100 år tidligere og er malt av den norske kunstneren og kunstkritikeren Kristian Haug (1862-1953). I avisen Noticas de Campo / News from the field, som duoen distribuerte i 43 000 gratiseksemplarer, kunne publikum lese om parsellhagenes historie, urbanisme, landokkupasjoner og parsellhagenes funksjon i andre deler av verden .

I tradisjonen etter konseptkunsten

Book og Hedéns måte å kombinere installasjonsformatet med tekstmateriale fra andre fagfelt føyer seg inn i ny-konseptuelle strømninger i internasjonal samtidskunst på 80– og 90–tallet. Dette bygger videre på konseptkunstens prinsipper om å gjøre den visuelle kunsten språklig. Book og Hedéns arbeid har en økologiske resonans og en politisk brodd som kan ses i forlengelsen av arbeidene til internasjonale konseptkunstnere som Joseph Beuys, Agnes Denes og Mierle Ladermann Ukeles.

Realisme og virkelige steder

Book og Hedén innførte en ny form for realisme i kunsten med hjelp av multimedia-teknikker som fikk betydning for en yngre generasjon foto- og videokunstnere som eksempelvis Andrea Lange, Lene Berg, Bodil Furu, Jannicke Låker og Lars Laumann. Som lærere ved Statens Kunstakademi i årene fra 1990 til 1996, og ved etableringen av den medieoverskridende ”malerklassen”, la hun sammen med Book til rette for eksperimentelle teknikker og radikale arbeidsmetoder blant studentene. Begge forlot sine stillinger i protest etter en langvarig konflikt mellom lærere og administrasjon i forbindelse med kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementets innblanding i skolens pedagogiske profil.

Makt og politisk innflytelse er også et tema i deres kunst. Utstillingen Midlertidige utopier – Når makt stilles ut i Museet for samtidskunst i 2003, pekte på forholdet mellom makt og utopi i lys av grønne byrom. Utstillingen ble laget på oppdrag for Museet for samtidskunst og Makt og demokratiutredningen, og var et uttrykk for kunstnernes mening i denne debatten. Ifølge dem blir ofte verdien av grønne byrom oversett når markedskreftene styrer byutviklingen.

Fotografi som tekst

Fotografiene i Book og Hedéns arbeider fungerer som tekster og fortellinger om spesifikke steder.

Militære landskap ble vist i forbindelse med festspill-utstillingen i Bergen i 2008. Opprinnelig ble de laget som utsmykning på oppdrag for Rena militærleir og dokumenterer aktiviteter på denne arbeidsplassen. I utstillingskatalogen skriver den britiske samfunnsgeografen Rachel Woodward om militære installasjoner og soldater under øvelse som fortellinger om landskapets funksjon.

Kunstnerskapet viser en gjennomgående interesse for forhold som angår mennesker og natur. I videoinstallasjonen Nikolais natt (2013-2016) siterer de Nikolai Astrups melankolske stemningsmaleri og minnebilder fra naturen i Jølster. Installasjonen ble laget i forbindelse med utstillingen Nikolai Astrup: Norske landskap, på Henie Onstad kunstsenter i 2016.

Carina Hedén: Utstillinger i utvalg

  • Stille Revolt–Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet: Museet for samtidskunst, Oslo 2016.

Ingrid Book & Carina Hedén: Utstillinger i utvalg

  • Nikolai Astrup: Norske landskap: Hennie Onstad kunstsenter, Oslo 2016
  • Hotellnotater 1982–2012: Kunstnerforbundet, Oslo 2013
  • Modernautställningen 2010, Moderna Museet, Stockholm 2010
  • Militære Landskap, Festspillutstillingen, Bergen Kunsthall, Bergen 2008
  • Stories for empty shop windows, Kunstnernes Hus, Oslo, 2007
  • 26a Bienal de São Paulo, São Paulo 2004.
  • 3rd Berlin Biennale for Contemporary Art, Berlin 2004
  • Post Nora, Today Art Museum, Beijing 2006
  • Midlertidige utopier, Museet for Samtidskunst, Oslo 2003
  • Nocturne, UKS Gallery, Oslo 1992
  • V4, Konstnärshuset, i Varberg 1988

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kunstarbeid, Ingvill Henmo/ Ika Kaminka intervjuer, Fagbokforlaget Oslo 2017
  • Ustvedt, Øystein: Ny norsk kunst etter 1990, 2011
  • Brundtland, Cecilie Malm: Norske kunstfotografier 1970–2007, 2007
  • Degot, Ekaterina: "På leting etter restene av det moderne", i utstillingskatalogen Militære Landskap, Festspillutstillingen, Bergen Kunsthall, 2008

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg