Konsert med Diplo på Slottsfjellfestivalen i 2018
Elektronisk musikk er musikk som er generert eller bearbeidet av elektronisk utstyr. Konserter i EDM-sjangeren er ofte helt uten akustiske instrumenter.

Elektronisk musikk er musikk som er generert eller bearbeidet av elektronisk utstyr. Lydene kan spilles inn analogt eller digitalt og deretter bearbeides på ulike måter. Fra 1990-tallet har tekniske prosesser med lyd blitt digitalisert, men mye av den elektroniske musikken lages allikevel med analogt utstyr.

Forløpere for elektronisk musikk kom tidlig på 1900-tallet, blant komponister innen kunstmusikken. Fra midten av 1900-tallet utviklet den seg raskt. Den retningen i vestlig kunstmusikk der elektronikk brukes for å skape eller bearbeide lyd kalles elektroakustisk musikk.

Elektronisk lyd er nå vanlig i nær sagt alle medieproduksjoner, og i nyere musikkstiler, EDM, hiphop og pop brukes de samme elektroniske verktøyene.

Historikk

Else Marie Pade
Den danske komponisten Else Marie Pade var den første komponisten som tok opp Pierre Schaeffers ideer om Musique concrète i Skandinavia. Hennes mest kjente verk er Symphonie magnétophonique (1957–1958).
Else Marie Pade

Etter andre verdenskrig ville mange komponister skape musikk som brøt med fortidens tenkemåter. For noen ble løsningen elektronisk musikk, laget med teknisk utstyr som fantes ved radiostasjonene.

I Köln bygget komponisten Herbert Eimert og fysikeren Werner Meyer-Eppler opp et studio for elektronisk musikk som senere knyttet til seg komponister som Karlheinz Stockhausen. Det elektroniske utstyret gjorde det mulig å arbeide svært nøyaktig med tonehøyder, klangfarger og varigheter. Dette gjorde den elektroniske musikken forskjellig fra den konkrete musikken der musikken ble hentet frem fra lyder som allerede eksisterte. Det prinsipielle skillet mellom konkret og elektronisk musikk ble imidlertid raskt uinteressant, og komponistene satte fritt sammen teknologibasert musikk slik de ønsket.

Produksjon av elektronisk musikk krevde til å begynne med store tekniske ressurser, og det ble etablert studioer for elektronisk musikk i en rekke land. I Tyskland, Italia, Polen og Sverige ble studioene opprettet i tilknytning til kringkastingsstasjonene, og i USA ble studioene oftest knyttet til universitetssektoren. Fra midten av 1960-årene ble teknologien fra de eldre «klassiske» elektrofonistudioene gradvis erstattet av den såkalte synthesizer-teknikken som gjorde elektrofoniteknologien kommersielt tilgjengelig. Utviklingen innen digital lyd og datateknologi har forsterket denne prosessen ytterligere, slik at syntetisk og innspilt (samplet) er praktisk tilgjengelig som komposisjonsverktøy.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Demers, J. (2010) Listening through the Noise: The Aesthetics of Experimental Electronic Music. New York: Oxford University Press.
  • Iverson, J. (2018) Electronic Inspirations. Technologies of the Cold War Musical Avant-Garde. New York: Oxford University Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg