Lene Berg er en norsk billedkunstner som hovedsakelig arbeider med film, fotografi, installasjon og tekst. Hun arbeider ofte innenfor en dokumentarisk og undersøkende tilnærming. Berg har sin utdanning fra Dramatiska Institutet, Stockholm. 

Filmen Kopfkino består av et intervju med åtte kvinner som alle arbeider eller tidligere har arbeidet som prostituerte (bortsett fra én som arbeider som skuespiller). Kvinnene er samlet rundt et langbord med ansiktet vendt mot kamera som beveger seg sakte fra person til person. Intervjuet er iscenesatt, og ble filmet over to dager. Kvinnene deler sine historier og erfaringer med hverandre. Intime detaljer og skildringer av tabubelagte handlinger tvinger frem spørsmål om forbudte seksuelle fantasier og grenseoppgangene mellom seksuell nytelse og seksuell krenkelse.

Stalin av Picasso (2008) består av en bok og en video, og er et dokumentasjonsprosjekt som tar for seg de konkrete planene Berg hadde om å henge opp et utendørs banner på FolketeaterbygningenYoungstorget i Oslo. Prosjektet fikk etter hvert mye medieomtale da det viste seg at Arbeiderpartiet, ved Martin Kolberg, satte ned foten for realiseringen av prosjektet. Det opprinnelige portrettet hadde også blitt møtt med krass kritikk.

Portrettet var et bestillingsverk initiert av Louis Aragon, redaktøren av det franske kommunistpartiets ukemagasin Les lettres françaises. Men etter mye kritikk fra partifeller og kollegaer valgte Aragon etter hvert å ta avstand fra portrettet. Arbeidet tar opp forholdet mellom kunst og politikk, og hvordan dagens kunst kan utfordre tradisjonelle fortellinger og strukturer. 

I arbeidet Encounter. Gentlemen & Arseholes (2006) har Berg kopiert og trykket førsteutgaven av kulturtidsskriftet Encounter fra 1953 på ny med egne, røde understrekninger og bildemateriale innfelt fortløpende blant tidsskriftets originale tekstsider. Tilleggsmaterialet er samlet inn fra ulike bøker, aviser, private album og samtaler. Dette materialet tilfører nye opplysninger som i stor grad er med på å endre eller fordreie tolkningen av den opprinnelige teksten. Materialet forsøker i stor grad å belyse nye sider av CIAs engasjement i den kalde krigens kulturkamp slik den kom til uttrykk i den originale versjonen av kulturtidsskriftet Encounter.

  • 2014: Kald klump
  • 2013: Ung Løs Gris (Et trekantdrama som utspiller seg på et hotellrom. Publikum møter en eldre mann, en kvinne  og en yngre mann. Disse personene avhøres, og vi hører handlingen gjengitt som et lydspor
  • 2012: Kopfkino
  • 2008: Stalin av Picasso, eller portrett av en kvinne med bart (fotomontasje av urealisert prosjekt for fasaden på Folketeaterbygningen i Oslo Sentrum)
  • 2006: Encounter. Gentlemen & Arseholes
  • 2014: Lene Berg - Stalin by Picasso or Portrait of Woman with Moustache, Moderna Museet i Malmø
  • 2013: The Way of the Shovel, Museum of Contemporary Art, Chicago.
  • 2013: Veneziabiennalen, Beware of the Holy Whore: Edvard Munch, Lene Berg and the Dilemma of Emancipation/ Se opp for den hellige hore: Edvard Munch, Lene Berg og frigjøringens dilemma
  • 2012: Lene Berg, Henie Onstad Kunstsenter, Oslo
  • 2008: Sydneybiennalen
  • 2007: Pensée Sauvage, Frankfurter Kunstverein, Tyskland
  • Caroline Ugelstad, Lene Berg, Stenberg Press: Berlin, 2012

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.