Jan Freuchen er en norsk billedkunstner som hovedsakelig jobber med skulptur, installasjoner, tegning, malericollager, bøker og essays. Han arbeider ofte med appropriasjoner og reformuleringer av anerkjente kunstnere og går således i direkte dialog med kunsthistorien. Freuchen er en del av en ny generasjon norske kunstnere som utover på 2000-tallet knytter seg opp til en ny-konseptuell retning i norsk samtidskunst. Her finner vi kunstnere som Matias Faldbakken, Ole Martin Lund Bø, Marius Engh, Anders Smebye, Ida Ekblad, Jumana Manna, Øystein Aasan, Ane Mette Hol, Stian Ådnesland og Kristian Skylstad

Freuchen har sin utdanning fra Kunsthøyskolen i Bergen (2000–2004) og Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Frankfurt am Main, Tyskland (2003).

For Nasjonale turistveger produserte Freuchen i 2015 skulpturen Columna Transatlantica. Skulpturen består av en rekke biter av italiensk marmor som sammen danner en kjede på nærmere 90 meter som bukter og slynger seg i terrenget. Skulpturen gir assosiasjoner til greske klassiske søyler, men leder også tankene mot noe undersjøisk og fremmed, det være seg Midgardsormen eller gassledninger på havbunnen. Skulpturen befinner seg ved Atlanterhavsveien på Vevang i Eide kommune i Møre og Romsdal.

Installasjonen Forward-looking Statements ble første gang vist i utstillingen Seeable/Sayable på Kunstnernes hus i 2016. Installasjonen består av pigmenterte betongrelieffer og bringer tankene til maskinelle trykkpresser og masseproduksjon. Teksten i installasjonen tar utgangspunkt i standardiserte skriv og introduksjoner til multinasjonale selskapers årsrapporter. Ser man på disse tekstene isolert ser man at de med sitt presise og saklige ordspråk beskriver de økonomiske, politiske og miljømessige faktorene som opprettholder samtidens handelsstrukturer. Tatt ut av sin sammenheng og satt inn i en utstillingskontekst antar tekstene derimot en poetisk form som leder tankene til det omskiftelige og usikre som omgir slike handelsstrukturer.

  • 2016: Seeable/Sayable, Kunstnernes Hus, Oslo og Make Default, HKS, Bergen.
  • 2013: Thetaville, Fotogalleriet, Oslo.
  • 2012: Game of Life, Kristiansand Kunsthall
  • 2010: Depattern, Erik Steen Galleri
  • 2009: Momentum, Nordisk Biennale, Moss
  • 2008: If you destroy the image, You'll destroy the thing itself, Bergen Kunsthall; Lights On, Astrup Fearnley.
  • 2007: Self Assembly, Erik Steen Galleri, Oslo; Destroy Athens, Biennalen i Aten, Hellas.
  • 2017: Appelsiniakomplekset (skrevet sammen med Sigurd Tenningen)
  • 2015: Komposthaugen gjennom fasettøyet
  • 2014: Spaden er et trau (skrevet sammen med Sigurd Tenningen)
  • 2013: En utstrakt arm
  • 2010: Retreat Center
  • Nasjonale turistveger
  • Kristiansand Rådhus
  • Kjetil Røed, Her er utstillingen som kan lære oss å beskrive det vi ser, 31.10.16, Aftenposten.
  • Jan Freuchens nettside.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.