I filmen Opera (2008) står forholdet lyd, bilde og arkitektur sentralt. Ved å tillate en kameraføring som dveler ved ulike arkitektoniske detaljer og et lydbilde som hovedsakelig består av små, lavmælte lyder fra hverdagslige og rutinepregede aktiviteter forsøker filmen å fange atmosfæren bak scenen i den gamle operaen i Oslo, som tidligere holdt til i Folketeaterbygningen på Youngstorget.
Bakgrunnslyder, det vil si de små, atmosfæriske lydene som opptrer bak scenen, i ulike korridorer, trappeoppganger og lagerrom, har en fremtredende rolle. Man hører møbler som flyttes, fottrinn og mennesker som beveger seg i bakgrunn, fingre som berører et tastatur og trykker inn ulike knapper, et sceneteppe som heises og rekvisitter som hentes ut. Alle disse lydene bekrefter tilstedeværelsen av den menneskelige kropp, selv om varierende lydstyrke utfordrer publikums oppfattelse av rommet, arkitekturens utforming og de lydmessige kvalitetene i bygningen. Lyden påvirker med andre ord vårt syn på arkitekturen ved å introdusere en annen rytme og opplevelse av tid enn det visuelle.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.