Faktaboks

Bodil Furu
Født
1976, Askim
Bodil Furu: Opera, 2008, stillbilde fra film
.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Bodil Furu: Opera, 2008, stillbilde fra film
.
Lisens: Begrenset gjenbruk
Bodil Furu: Alnaelva, 2012, stillbilde fra film
.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Bodil Furu er en norsk kunstner som arbeider med film, video og lyd. Hennes filmer har ofte et dokumentarisk tilsnitt i kombinasjon med funnet billedmateriale og fiksjonspregede innslag.

Furu har sin utdanning fra Statens Kunstakademi i Oslo (1998-2002), Mølla kunstskole i Moss (1997-1998) og Tallinn musikkskole i Tallinn, Estland (1996). Hennes filmer har blant annet blitt vist på MoMA i New York, den 10. Istanbul-biennalen, Beijing Contemporary Art Museum og Kunsthall Budapest i Ungarn.

Filmatiske portretter

Furus filmer bringer ofte tilskueren nært innpå enkeltskjebner og fortellinger om personlige opplevelser. Hun anvender ofte en dvelende klipperytme og lyd for å skape rom for refleksjon og ettertanke i relasjon til ulike hendelsers betydning for enkeltmenneskers liv.

Arbeidene hennes tar opp allmenne spørsmål som identitet, samfunnsutvikling, fraflytting, eiendomsutvikling og miljøforvaltning.

Opera

I filmen Opera (2008) står forholdet lyd, bilde og arkitektur sentralt. Ved å tillate en kameraføring som dveler ved ulike arkitektoniske detaljer og et lydbilde som hovedsakelig består av små, lavmælte lyder fra hverdagslige og rutinepregede aktiviteter forsøker filmen å fange atmosfæren bak scenen i den gamle operaen i Oslo, som tidligere holdt til i FolketeaterbygningenYoungstorget.

Bakgrunnslyder, det vil si de små, atmosfæriske lydene som opptrer bak scenen, i ulike korridorer, trappeoppganger og lagerrom, har en fremtredende rolle. Man hører møbler som flyttes, fottrinn og mennesker som beveger seg i bakgrunn, fingre som berører et tastatur og trykker inn ulike knapper, et sceneteppe som heises og rekvisitter som hentes ut. Alle disse lydene bekrefter tilstedeværelsen av den menneskelige kropp, selv om varierende lydstyrke utfordrer publikums oppfattelse av rommet, arkitekturens utforming og de lydmessige kvalitetene i bygningen. Lyden påvirker med andre ord vårt syn på arkitekturen ved å introdusere en annen rytme og opplevelse av tid enn det visuelle.

Verk (i utvalg)

  • 2004: A Place in the Sun
  • 2005: Kabul Ping Pong
  • 2005: My Ambience2007: Radio
  • 2008: Opera
  • 2010: Misty Clouds
  • 2011: Fjell som faller
  • 2012: Alnaelva I
  • 2013: Code Minier
  • 2015: Landscapes by the book
  • 2016: Mangeurs de Cuivre

Separatutstillinger (i utvalg)

  • 2005: Fotogalleriet, Oslo
  • 2011: Galleri K, Oslo
  • 2012: Tromsø Kunstforening, Tromsø
  • 2015: Künstnerhaus Bethanien, Berlin, Tyskland
  • 2017: Heimdal Kunstforening, Heimdal, Norge

Gruppeutstillinger (i utvalg)

  • 2007: 10. Istanbul-biennalen, Tyrkia
  • 2007: Documentary Fortnight Expanded, Museum of Modern Art, New York
  • 2008: Galleri 21, Malmø, Sverige
  • 2010: Goddesses, Nasjonalmuseet for kunst, Oslo
  • 2012: Kunsthall Oslo
  • 2012: MK Gallery, London
  • 2014: Sydneybiennalen, Australia
  • 2015: Blue Star Contemporary Art Museum, San Antoio, Texas, USA
  • 2016: Biennial of Moving Images, Centre d'Art Contemporain, Genève, Sveits
  • 2017: Faena Art, Miami, USA
  • 2017: Museum of Contemporary Art Leipzig, Tyskland

 Offentlige samlinger og priser (i utvalg)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

  • Stian Gabrielsen, ‘Det forvaltede landskapet’, Kunstkritikk
  • Verket Opera i Tone Hansens tekst ‘Arbeidsmonument’ (2008), tilgjengelig på Bodil Furus hjemmeside
  • Monica Anette Svorstøl, ‘Åpne refleksjoner’, Kunstforum

 Litteratur

  • Helga-Marie Nordby og Svein Ingvoll Pedersen (red.), Bodil Furu: The Aesthetics of Investigation, Torpedo press, 2012.

Faktaboks

Bodil Furu

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg