Faktaboks

Lill-Ann Chepstow-Lusty
Født
19. januar 1960, Oslo
Lill-Ann Chepstow-Lusty, 2005
Den britisk-norske fotografen Lill-Ann Chepstow-Lusty foran ett av sine bilder, 2005.
Lill-Ann Chepstow-Lusty, 2005
Av /NTB.

Lill-Ann Chepstow-Lusty er en norsk-britisk fotograf og kurator. Som kunstfotograf har hun gjort seg bemerket med ironiske og ofte humoristiske iscenesettelser av mennesker i samfunnets outsidermiljøer. Temaene spenner fra homofil seksualitet og kjønnsidentitet til nasjonal tilhørlighet, norske cowboyer, «moderne» vikinger og masseturisme. Chepstow-Lusty har gjennom sin fotografiske kunstnerkarriere særlig synliggjort homofile og lesbiske grupper i det norske samfunnet.

I begynnelsen brukte Chepswtow-Lusty et Kodak Instamatic-kamera, deretter, i mange år, et Hasselblad-kamera, men i dag anvender hun gjerne kameraet i sin iPhone. Bildene er både i svart-hvitt og i farger. Selv har hun uttalt at hun i sine studier av subkulturer og sosiale samtidsfenomener arbeider med en antropologisk tilnærming og tilbringer mye tid i miljøene hun skildrer. Til tross for iscenesettelsene framstår de som sosiale samtidsdokumenter. Bildene kan ses som en parallell til amerikanske Diane Arbus' bilder fra utkantmiljøer og freaks i New York på 1950- og 1960-tallet.

Chepstow-Lusty ble tildelt Statens garantiinntekt for kunstnere i 2010. Arbeidene hennes er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. I 2018 mottok hun Leif Preus’ minnepris for flere av sine fotografiske kunstprosjekter og som kurator for utstillingen Ja, vi elsker frihet, som ble vist i Kulturhistorisk museum i forbindelse med Grunnlovens 200-årsjubileum i 2014.

Bakgrunn og utdanning

Chepswtow-Lusty ble født i Oslo med engelsk far og norsk mor. Hun vokste opp i Eastbourne i England og studerte fotografi ved Eastbourne College of Art and Design i årene 1976–1980. I 1980 flyttet hun til Norge, hvor hun siden 1987 har vært ansatt som institusjonsfotograf i Universitetes myntkabinett (UiO) ved Kulturhistorisk museum i Oslo.

Nye visningssteder på 1980-tallet

Ettersom fotografiet som kunstform ennå ikke var etablert i Norge rundt 1980, var tradisjonelle gallerier og museer ikke aktuelle som visningssteder for det nye, tidsriktige og urbane kunstuttrykket fotografiet representerte. Kafe- og utelivsstedene, som for alvor gjorde sine inntog i de store byene på 1980-tallet, var derimot åpne for visninger. Her var punk, rock og visuell motkultur velkomment. Spesielt Blitzhuset i Oslo var en viktig arena. I tillegg viste kafeer som Café Sjakk Matt, Café Vära, De Stijl og Café Celsius fotografiske utstillinger i stor utstrekning. Også tidsskrifter og musikkmagasiner som Beat, Puls og Nye takter ble viktige visningssteder for den fotobaserte kunsten.

For Lill-Ann Chepstow-Lusty ble Gateavisa og Blitzhuset på denne tiden sentrale miljøer og visningsarenaer for bildene hun tok. I 1984 var hun den første kunstneren med separatutstilling på Galleri Kamelon i Blitzbygget, og i 1986 stilte hun ut på Café Vära.

Tematikk

Kjønn og identitet

Som lesbisk utforsker Chepstow-Lusty temaet identitet i relasjon til kjønn og samfunn. I prosjektet Gay Kids, skeive barn, fra 2008, samlet hun en rekke barndomsbilder av homofile og viste materialet både i en vandreutstilling og i bok. Fascinasjon for androgyne kvinner, drag-queens og fetisjisme inngår også i det som kan oppfattes som politiske og idealistiske opplysningsprosjekter.

I bildeserien Pin-Downs (1984) ironiserer hun over pin-up-kalendere og deres stereotype framstilling av lettkledde kvinner og foreldede kjønnsrollemønstre. Her snus rollene på hodet slik at kvinner fotograferer nakne menn. Resultatet ble både en kjønnskritisk kommentar og en humoristisk rollelek.

Nasjonal identitet

Chepstow-Lusty har med sin norsk-britiske bakgrunn vært opptatt av nasjonal identitet. Norge – helt Texas (1992) kalte hun prosjektet der hun undersøkte og fotograferte mennesker i country & western-miljøet i Norge over en femårsperiode. Medlemmene i Rebel Western Club bygde om en idrettsplass ved Krøderbanen til en kopi av en amerikansk gullgraverby. Både Sputnik, Teddy Nelson og Cowboy-Laila lever ut drømmen om det ville Vesten i bildene.

Absolutely Viking (2002–2004) viser nålevende mennesker som lever seg inn i og dyrker vikingmenneskets tilværelse. I flere land, som i de nordiske landene, England, Shetland, Polen, Spania, Frankrike og USA, arrangeres det internasjonale festivaler. Her gjenskapes kjente slag fra vikingtiden, og for mange blir vikingrollen nærmest en del av deres personlighet.

Utstillinger og fotobøker

Separatutsillinger (utvalg)

  • Gay Kids (i samarbeid med Helseutvalget), Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, 2008
  • Absolutely Vikings, vandreutstilling vist ved The Canadian Museum of Civilization (Quebec, Canada), Fotogalleriet (Oslo), Galleri Z (Lillehammer), Midgard vikingsenter (Borreparken, Horten), Vikingskipshuset (Bygdøy, Oslo), Arkeologisk museum (Universitetet i Stavanger) og Lofotr Vikingmuseum (Borg i Lofoten), 2002–2004
  • Norge – helt Disney, Tromsø museum, Tromsø, 1997
  • Endangered Species, Fotogalleriet, Oslo, 1994
  • Feelmale, Café Vära, Oslo, 1986
  • Collective Works, Galleri Kamelon, Blitzhuset, Oslo, 1984

Gruppeutstillinger (utvalg)

  • Modern Norwegian Art Photography, Stenersenmuseet, Oslo, 2007–2008
  • The Robert Meyer Collection, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, 2005–2006
  • Norsk gullalder, Preus fotomuseum, Horten, 2003
  • Borealis 7 – Desire, The Nordic Arts Center & Helsinki City Art Museum, Helsingfors, Åbo Art Museum, Åbo, Finland, Louisiana Museum of Modern Art, København, Bergen Billedgalleri, Bergen, Galleri F15, Moss, Gøteborgs Konstmuseum, Gøteborg
  • Stranger than Paradise. Contemporary Scandinavian Photographers. The International Center of Photography, New York, USA, Fotomusuem Winterthur, Sveits, Kunsthall Charlottenborg, København
  • Woman’s Images of Men, The Institute of Contemporary Arts (ICA); London, England

Fotobøker

  • Log Lady Lusty. A viral outbreak disaster publication, Ford forlag, 2020
  • Gay Kids – kule barn som også finnes, i samarbeid med Bera Ulstein Moseng, Rolf Martin Angeltvedt og Emma Olsen, Abstrakt forlag, 2008
  • Absolutt viking, i samarbeid med Ivar Eskeland, Samlaget forlag, 2002
  • Kroppens sug, hjertets savn, i samarbeid med Karin Sveen, Pax forlag, 1993
  • Norge – helt Texas, Pax forlag, 1992

Kuratorvirksomhet

  • Ja, vi elsker frihet, utstilling i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, 2014

Utmerkelser (utvalg)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Faktaboks

Lill-Ann Chepstow-Lusty

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg