Hannah Ryggen, norsk tekstilkunstner, gift med Hans Ryggen; fra 1924 bosatt på Ørland i Sør-Trøndelag.

Til å begynne med vevde hun en del husflidspregede arbeider for å livnære seg, men allerede i 1926 vevde hun sitt første store billedteppe, Synderinnen, med motiv fra Bibelen. I 1930-årene begynte hun å veve monumentale tepper som tok opp internasjonale topp-politiske temaer; Etiopia i 1935 var en protest mot Mussolinis invasjon av Etiopia. I 1936 vevde hun Gru og i 1938 Spania-teppet, som begge var en protest mot Franco og fascistenes herjinger i Spania. Hennes kanskje viktigste teppe er Drømmedød fra 1936 der hun advarer mot nazismens farer. Under den annen verdenskrig vevde hun en lang rekke tepper der hun tok sterk avstand fra nazisme og fascisme.

Etter den annen verdenskrig vevde hun tepper mot NATO, mot atomvåpen og amerikanernes krigføring i Vietnam. Samtidig vevde hun mange tepper der hun tok opp menneskeskjebner, særlig der menneskeverdet var tråkket på. I det hele tatt står Ryggen frem som en av de vesentligste kunstnere i Norge. Hun tegnet aldri skisser, teppene ble skapt etter bilder i kunstnerens hode.

En foregangskvinne i norsk kunstliv og den første tekstilkunstner som ble antatt på Høstutstillingen i 1962, samme år var hun også den første kvinnelige kunstner som representerte Norge på Biennalen i Venezia. Av de om lag 100 teppene hun vevde, eier Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum en fjerdedel. For øvrig er hun representert i en lang rekke museer i Skandinavia. Mange av hennes tepper henger i offentlige bygg, f.eks. Regjeringsbygget i Oslo, Universitetene i Oslo og Trondheim, Trondheim Katedralskole. Statens kunstnerlønn fra 1961.

Nettstedet kildenett med lenker til bilder av Hannah Ryggen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.