Hannah Ryggen

Faktaboks

Hannah Ryggen

Hannah Jönsson

Født
21. mars 1894
Død
2. februar 1970
Fødested
Malmö, Sverige
Dødssted
Trondheim

Hannah Ryggen. Dikt av T.S. Eliot. Billedvev, 1952. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim.

Billedvev © /KF-arkiv ※BONO . Vernet verk
Hannah Ryggen og ektemannen Hans Ryggen, ca. 1935-1940.
Hannah og Hans Ryggen av /Oslo Museum. CC BY SA 4.0

Hannah Ryggen var en norsk tekstilkunstner. Hennes kunstneriske uttrykk balanserte mellom det politisk kontroversielle til helt personlige refleksjoner og følelser.

Ryggen fremstår som en av de vesentligste kunstnere i Norge. Hun tegnet aldri skisser, teppene ble skapt etter bilder i kunstnerens hode.

De tidlige årene

Hannah Ryggen ble født i Malmö, Sverige. Som ung underviste hun som folkeskolelærerinne. Samtidig studerte hun maleri på kveldstid hos den danske kunstneren Fredrik Krebs. Hos Krebs ble Ryggen introdusert for en kulturell og intellektuell sfære.

I 1922 fikk hun stipend og dro til Dresden, Tyskland. Der traff hun sin kommende mann, den norske kunstmaleren Hans Ryggen. I 1923 ble Hannah gravid og året etterpå flyttet hun og mannen til Ørlandet, i ytterkanten av Trondheimsfjorden.

Synderinnen

Før Hannah Ryggen flyttet til Norge hadde hun tatt vevleksjoner. Dette langsomme mediet passet henne bedre enn maling. I september 1926 viste hun fem billedtepper på en utstilling i Lunds Universitets Konstmuseum. Et av arbeiderne var Synderinnen som hun utført det samme året. Teppet er fremstilt som et religiøst motiv. For henne var det trolig det sosiale budskapet viktigst, da hun stilte spørsmål ved samfunnet og kirkens dobbeltmoral.

Den kritiske og samfunnsengasjerte stemmen kom til å bli hennes kunstneriske signatur.

Etiopia

I 1930-årene begynte hun å veve monumentale tepper som tok opp internasjonale politiske temaer. Verket Etiopia fra 1935 var en protest mot Benito Mussolinis invasjon av Etiopia. Teppet avbilder landets keiser Haile Selassie fremstilt i bysantinsk drakt imens Mussolinis hode er gjennomboret av et spyd. Etiopia ble utstilt på verdensutstillingen i Paris i 1937. Fordi vertsnasjonen Frankrike var redd for politiske konsekvenser ble delen med Mussolinis ansikt vendt bak mot veggen.

Protester mot fascismen og nazismen

I 1936 vevde hun Gru og i 1938 Spania-teppet, som begge var en protest mot Franco og fascistenes herjinger i Spania.

Hennes kanskje viktigste teppe er Drømmedød fra 1936 der hun advarer mot nazismens farer. Under andre verdenskrig vevde hun en lang rekke tepper der hun tok sterk avstand fra nazisme og fascisme.

Nei til atomvåpen og Vietnamkrigen

Etter andre verdenskrig vevde hun tepper mot NATO, mot atomvåpen og amerikanernes krigføring i Vietnam. Samtidig vevde hun mange tepper der hun tok opp menneskeskjebner, særlig der menneskeverdet var tråkket på.

Venezia-biennalen

Ryggen var en foregangskvinne i norsk kunstliv og den første tekstilkunstner som ble antatt på Høstutstillingen i 1962. To år senere var hun den første kvinnelige kunstneren som representerte Norge på Biennalen i Venezia.

Arven etter Ryggen

Av de om lag 100 teppene hun vevde, eier Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum en fjerdedel. For øvrig er hun representert i en lang rekke museer i Skandinavia. Mange av hennes tepper henger i offentlige bygg, blant annet Regjeringsbygget i Oslo, Universitetet i Oslo, NTNU og Trondheim Katedralskole.

Hun fikk statens kunstnerlønn fra 1961.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Gjelsvik, Magni Moksnes: Hannah og Hans Ryggen : deres eventyrlige liv og kunst, 1993, isbn 82-91295-01-8, Finn boken
  • Lium, Randi Nygaard, red.: Jubileumsboken : Hannah Ryggen 100 år, 1996, isbn 82-519-1226-1, Finn boken
  • Næss, Inga E.: Vi lever på ei stjerne: ein biografi om Hannah Ryggen, 2002, isbn 82-521-6066-2, Finn boken
  • Steen, Albert: Hannah Ryggen : en dikter i veven, 1986, isbn 82-03-15377-1, Finn boken

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg