Jannicke Låker er en norsk regissør og billedkunstner som hovedsakelig arbeider med video. Arbeidene hennes tar ofte opp temaer relatert til kropp, kjønn, makt, skam, ydmykelse, pinlige situasjoner, mellommenneskelige relasjoner og eksistensielle kriser. I sine tidligere arbeider iscenesatte Låker ofte seg selv i ulike roller. I tillegg hadde filmene hennes ofte et hjemmevideopreg hvor publikum fikk inntrykk av å befinne seg innenfor andres private sfære.

En utforskning av det pinlige og private er noe Låker deler med kunstnere som Lotte Konow Lund og Vito Acconci. I de siste årene har Låkers arbeider i større grad involvert større filmatiske prosjekter med skuespillere foran kamera. Låker har deltatt på en rekke internasjonale filmfestivaler og ble i 2015 nominert til Lorck Schives Kunstpris.

Låker har sin utdanning fra Kunstakademiet i Trondheim (1993–1997) og The Royal Academy of Fine Art, Video Dep. Stockholm, Sverige (1997–1998).

I arbeidet Sunday Mornings kommer en tydelig beruset middelaldrende kvinne hjem etter en fuktig natt på byen. Hun strever lenge med å ta av seg støvler og påkledning. Glidelåsen på hennes trange kjole setter seg fast, og hun forsøker derfor å trekke kjolen over hodet. Den blir sittende fast, og hun tumler rundt i leiligheten med kjolen over hodet. Til slutt slår hun seg i dørkarmen og faller ned på gulvet og blir liggende urørlig. Låker tar for seg tabuer knyttet til å være overstadig beruset, ensomhet og pinlige situasjoner vi helst ikke vil snakke om. Det er en tvetydighet i filmen som går fra det komiske til alvoret som ligger i det faktum at kvinnen er forlatt i en sårbar situasjon. Sårheten ved det å være ensom og hjelpeløs forsterkes når Låker etterlater publikum i uvisshet om hvordan det går med kvinnen.

Pinlige, vanskelige og tvetydige situasjoner er typisk for Låkers videoarbeider. Låkers video kan leses som en sosial kommentar på hvordan det er å være menneske og erfare stunder av ensomhet, ubehag og smerte. 

  • 1997: No 17 
  • 1998: Spiderwoman 
  • 2002: 9 1/2 minutes
  • 2003: Sketch for a Rape Scene
  • 2006: Running Woman
  • 2007: Woman in Mud
  • 2007: Sunday Mornings
  • 2010: As You Read This
  • 2014: Boogie with You
  • 2003: American Effect, Whitney Museum of American Art, New York
  • 2003: Jannicke Låker videoarbeider 1997-2000, Stenersen Museum, Oslo
  • 2004: Swedish Hearts, Moderna Museet i Stockholm
  • 2006: Künstlerhaus Bethanien, Berlin
  • 2010: The Israeli Center for Digital Art, Holon, Israel
  • 2010: International Women's Film Festival, Rio de Janeiro, Brazil
  • 2010: Gudinner. Kvinner som beveger kunsten II, Nasjonalmuseet for kunst, Museet for Samtidskunst, Oslo
  • 2011: Nordic Panarama, Århus, Danmark
  • 2011: Lilith Performance Event, Malmø, Sverige
  • 2014: Kunstnerforbundet i Oslo
  • 2016: Grenzsituationen, MOCAK Museum of Contemporary Art i Krakow, Polen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.