Vanessa Baird er en norsk kunstner, illustratør og forfatter, kjent for sine nærgående skildringer av menneskelig lidelse og sårbarhet gjennom et fabulerende, overskridende og stillferdig formspråk, preget av tegnetekniske virkemidler og sirlig form.

Baird er utdannet ved SHKS 1982–85, Royal Collage of Art i London 1985–87, samt Statens kunstakademi 1988–91.

Baird tilhører en ny generasjon tegnere som på 2000-tallet har rendyrket et figurativt og fortellende billedspråk forskjellig fra klassisk tegning og som et selvstendig, eksperimentelt uttrykk. Før debututstillingen på Galleri Wang i 1993 var Baird kjent som aktør i Verdensteatret.

Siden begynnelsen av 1990-tallet har Baird jobbet med tegning i maleri, som installasjoner, på papir med penn, pastell og akvarell, og med motiver på klassisk porselen. Hennes motiver kjennetegnes av groteske og perverterte figurer, flatebundne komposisjoner og kaotiske miljøer, og kan vekke assosiasjoner til tegneserier, fabler og essayistiske fortellerteknikker.

I kombinasjon med absurde situasjoner og sårbare temaer som kvinnelige erfaringer, kropp, seksualitet og psykologiske tilstander, berører hun selvutleverende og eksistensielle problemstillinger knyttet til det å være menneske i dag. 

I likhet med kunstnerkollega og tegner Mette Hellenes bruker hun ofte private innfallsvinkler. I Hellenes satiriske tegneseriebøker Kebbelife, og den ukentlige stripen i Morgenbladet, er Mette og Vanessa hovedpersoner.

I 2010 ble Baird engasjert av KORO til å lage tre monumentale muralmalerier i Regjeringsbygg 6, som førte til en langvarig debatt om kunstens rolle i det offentlige. Utsmykningen, som er malt på våte sementplater, ble aldri fullført fordi ansatte i helse- og omsorgsdepartementet mente motivene trigger en følelse av sorg og angst som minner dem om terrorangrepene 22 juli. Siste delen av verket, med tittelen «To everything there is a season», er derfor innstallert i Kulturrådets resepsjon i Mølleparken 8. Baird har også utført faste verk for Sparebankstiftelsens hus, Sentralen i Oslo, og restauranten Palmen i Christian Ringnes Grand Hotel.

I 2015 ble Baird tildelt Lorch Schives kunstpris basert på en serie veggtablåer på papir i Trondheim kunstmuseum med tittelen I don’t want to be anywhere, but here I am. Verket beskriver menneskelig kaos og druknende flyktninger i Middelhavet, sidestilt med Gustav Vigelands relieff Helvete, som har permanent plass museet.

I billedboken «You can’t keep a good rabbit down» fra 2009 tar hun også for seg grunnleggende menneskelige situasjoner og følelser preget av frustrasjon og avmakt, men også livsglede. I denne kunstnerboken, som inneholder akvarelltegninger for voksne, illustrerer hun sitt eget liv i billedsykluser, både fra et komisk og alvorlig perspektiv.

For barn har hun på en overraskende og utradisjonell måte billedliggjort Brødrene Grimms eventyr om ulven og reven i 2013. Hun står også bak de poetiske tegningene i Karl Ove Knausgårds essaysamling Om høsten, utgitt i 2015.

  • Kunstnernes Hus, Oslo 2017
  • Lorch Shives kunstpris, Trondheim Kunstmuseum 2015
  • Göteborgs Konstmuseum 2014
  • Kunstnernes Hus, Oslo 2014
  • Galleri MGM, Oslo 2010
  • Me, my father – and somewhere else,  2008
  • c/o – Gerhardsen Gerner, Berlin 2006
  • Det er rimelig å kreve sannheten av et menneske, Galleri Wang, Oslo 2004
  • and all I really want is some patience, Galleri Wang, Oslo 1999
  • Galleri Wang, Oslo 1996
  • Rom för aktuell konst, Göteborg 1995
  • Tegnerforbundet, Oslo 1993
  • Stir heart, The National Museum of Art, Oslo 2010
  • STREK I BEVEGELSE, Tegnekunst gjennom 150 år, Lillehammer Kunstmuseum, Lillehammer 2008
  • After Munch, Pollock Fine Art, London 2006
  • Kyss Frosken, Nasjonalgalleriet, Oslo 2005
  • Stop for a moment. Paintinting as narrative, Istanbul Museum of Contemporary Art, Istanbul 2002
  • Painterly Issues, The Contemporary Art Center, Vilnius, Lithauen 2000
  • Kebbe Festival, Galleri Wang, Oslo 1998
  • Galleri Wang, Oslo 1997
  • Nordiska Biennalen, Ung Nordisk Konst, Göteborg 1992
  • Statens Høstutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo 1988
  • Nordiska Akvarellmuseet, Skärhamn, Sverige
  • Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo
  • Norsk kulturråd, Oslo
  • Bergen Billedgalleri, Bergen
  • Nordea, Oslo
  • Hydro, Oslo
  • Sparebankstiftelsen, Oslo
  • Lorch Schives kunstpris 2015
  • Neshornprisen (Klassekampens kulturpris) 2013
  • Ingvill Henmo, Ika Kaminka: Kunstarbeid. Intervjuer, Fagbokforlaget, Bergen 2017
  • Øystein Ustvedt: Ny norsk kunst etter 1990, 2011
  • Sabrina van der Ley, Randi Godø, Marianne Yvenes (red.): Nasjonalmuseet. Høydepunkter: Kunst fra 1945 til i dag, 2015
  • Vanessa Baird: Brødrene Grimms «Ulven og reven», No Comprendo Press, 2013
  • Vanessa Baird: You can’t keep a good rabbit down, No Comprendo Press, 2009
  • Karl Ove Knausgård: Om høsten, Forlaget Oktober, 2015

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.