Lotte Konow Lund, norsk billedkunstner. Konow Lund arbeider hovedsakelig med tegning, maleri og videokunst. Hennes videoarbeider kretser ofte rundt performative iscenesettelser av pinlige, ubehagelige hverdagshendelser, ved hjelp av lavteknologiske virkemidler og enkel kameraføring.  

Mye av Konow Lunds kunst har identitetsutforskning som tema, og hun bruker ofte seg selv som aktør i egne videoarbeider. Formålet med dette kan sies å være å fremme en beskrivelse av individets sårbarhet i møte med virkeligheten, eller en utforskning av hvordan det reagerer i ekstreme psykologiske, mentale tilstander. 

Konow Lund  er også kjent for å være en samfunnskritisk og aktiv debattant i den norske offentligheten. Konow Lunds sosiale engasjement synliggjøres også via hennes samarbeid med de innsatte i kvinnefengselet Bredtveit og prosjektet Why Do I Draw? Images from the inside (2015-). Kunstneren har siden 2008 arbeidet som frivillig ved Bredtveit, hvor hun bl.a. har holdt tegnekurs for de innsatte.

I Konow Lunds video Babyface Assassin (1999) presenteres tilskueren for en kvinne som gjennomgår en traumatisk opplevelse hvor hun hikster og gråter ukontrollert. Samtidig forteller kvinnen at hun har mistet en liten medaljong av plast med bilde av den kjente norske fotballspilleren Ole Gunnar Solskjær. Hele situasjonen fremstår som absurd og ubehagelig å se på, fordi kvinnen overreagerer på noe som tilsynelatende fremstår som en ubetydelig hendelse – tapet av en liten plastdings. Verket kan med dette forstås som at det fremmer en kritikk av det materialistiske samfunnet, og samfunnets idoldyrkelse mer generelt.

Lotte Konow Lund har sin utdanning fra Kunstakademiet i Oslo (1993–97), og har en rekke studieopphold blant annet ved Chelsea Academy of Fine Arts, London. Parallelt med studiene på Kunstakademiet var hun med på å etablere og drive galleri GI.

Konow Lunds arbeider er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo, Bergen Kunstmuseum og Norsk kulturråd.

  • 1998: You ignore me
  • 1999: Babyface Assassin
  • 2005: Self-Portrait as Five Dictators and a Victim
  • 2006: Why I do Draw, hommage á Dagny Tande Lid
  • 2008-2011: The farewell party for Gerhard Richter 
  • 2014-15: Dagbok
  • 2016: Lotte Konow Lund - Hold allting kjært, Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden.
  • 2011: It casts no shadow and it has no colour, and yet it is so visible, Vigeland-museet
  • 2007: What has been shown cannot be said, Stenersenmuseet, Oslo.
  • 2005: Line Up, Louisiana Museum for Moderne Kunst i Humlebæk, Danmark.
  • 2001: Solitude for many, Galleri Wang, Oslo.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.