Marte Aas

Faktaboks

Født
1966
Fødested
Trondheim
Levetid - kommentar
Bor og arbeider i Oslo
Bor og arbeider i Oslo

Marte Aas fotografert av Katrine Lunke i 2005.

Marte Aas av . Gjengitt med tillatelse

Marte Aas er en norsk billedkunstner som jobber med fotografi, installasjon, plakatbøker og film. Arbeidene inngår ofte i serier som danner en tematisk helhet omkring hverdagslige motiver og problemstillinger. Aas viser en særlig interesse for plasser og fenomener som befinner seg i skjæringspunktet mellom by og landsbygd, kultur og natur, og det kjente og ukjente.

Aas, som er utdannet ved Högskolan för fotografi och film i Göteborg og Statens Kunstakademi i Oslo i årene mellom 1992 og 1999, bor og arbeider i Oslo.

Stillferdige komposisjoner

Fotografi fra utstillingen Torshovtoppen, bestående av film og fotografier, vist i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i 2010. Filmen er laget i 16 mm-format, og viser en gammel, kommunal hage på Torshov i Oslo, og tar opp problemstillinger vedrørende salg av parken til private investorer.
Torshovtoppen av . Gjengitt med tillatelse

I samsvar med ideer om det rene fotografiet fremstiller Marte Aas bruddstykker av virkeligheten uten hjelp av bildemanipulerende teknikker. Instinktivt framstår Aas' fotoarbeider på linje med den amerikanske fotografen William Egglestons (født 1939) karakteristiske fargefotografier, som spontane snapshots av det som synes å være tilfeldig valgte motiver. Hennes arbeider avviker på denne måten fra det iscenesatte fotografiet som dominerte kunstscenen på 1990-tallet og langt inn på 2000-tallet.

Aas' arbeider mangler imidlertid den umiddelbare dynamikken som gjerne kjennetegner dokumentargenren. Arbeidene hennes er gjennomtenkte og stillferdige komposisjoner preget av et observerende blikk og et avveid og balansert formspråk hvor handlingen foregår utenfor billedrommets fokuspunkt.

Kjent og ukjent

Stillbilde fra filmen Cinéma, hvor danseren Rukmini Chatterjee fremfører en klassisk indisk dans. Konvensjoner og kjønnsroller er et sentralt tema i filmen. Bildet er tatt fra utstilling i Museum of Contemporary Sculpure i Oronsko, Polen, 2010.
Cinéma av . Gjengitt med tillatelse
Plakatbok fra utstillingen Torshovtoppen, vist i Nasjonalmuseet i 2010. Boken består av 48 sider med fotografier fra parken, og sidenes størrelse er i hele 41 x 57,5 cm. I forbindelse med salget Oslo kommune foretok av parken, aktualiserer utstillingen temaer som byplanlegging og privatisering av offentlige, felles eide byrom.
Plakatbok fra Torshovtoppen av . Gjengitt med tillatelse

Referanser til Skandinavia og spesielt det norske er tilbakevendende i mange av hennes fotografiske arbeider, så vel som i noen av filmene hun har laget. De skildrer ofte anonyme, men velkjente steder som forstadsbebyggelse, idrettsløkker, parkeringsplasser, parker og hager.

I filmen Torshovtoppen (2008) blir betrakteren invitert med på en vandring i en igjengrodd og, ved første blikk, glemt hage gjennom skiftende årstider. Til tross for at hagen først framstår som forlatt blir tilskueren etterhvert vitne til at den brukes av mennesker på forskjellig vis.

I filmer som Cinema (2010) og Crop Circles (2010) konfronteres seeren, derimot, med det eksotiske (klassisk indisk dans framført av Rukmini Chatterjee) og uforklarlige (kornsirkler i engelske åkre), med det resultat at mange betraktere settes i en posisjon som fremmedgjort.

Verk i utvalg

Fra filmvisningen av verket Cité Europe i Kunstnerforbundet i 2018. Filmen tar oss med til et kjøpesenter med samme navn i Pas-de-Calais i Frankrike, ved Eurotunnelen mot Storbritannia. Tidligere symboliserte tunnelen frihet, åpenhet og demokrati i den europeiske kulturen. I dag forbindes den mest med flyktningkrisen og de usikre økonomiske forholdene etter Brexit, og er på mange måter blitt en allegori over samarbeidsproblemene i EU.
Cité Europe av . Gjengitt med tillatelse
  • 2010: Crop Circles. Super 8 mm-film, farge, 5:15 min.
  • 2010: Cinemá. Standard 16 mm-film, sort-hvitt, 4:27 min.
  • 2008: Torshovtoppen. Standard 16 mm-film, farge, 6:14
  • 2008: Torshovtoppen, plakatbok, offset-trykk
  • 1999: Common Green. Fotoserie, C-print

Separatustillinger i utvalg

  • 2010: Marte Aas. Film og fotografier, Museet for Samtidskunst, Oslo
  • 2009: Screens and Hedges, Trondheim kunstmuseum, Gråmølna
  • 2004: Betwix and Between, Galleri Wang, Oslo
  • 1999: Close to Home, The Pineapple Project Room, Malmö
  • 1997: Lettskyet, pent vær, Fotogalleriet i Oslo

Gruppeutstillinger i utvalg

  • 2010: Endring og stillstand – hagen som materiale og motiv i kunsten, Galleri F15, Moss.
  • 2008: Beijing Biennalen, Beijing, Kina.
  • 2007: Norsk samtidsfotografi, Stenersenmuseet, Oslo.
  • 2006: Landscape, Kiasma – The Museum of Contemporary Art, Helsinki.
  • 2001: Skulpturbiennalen, Stenersenmuseet, Oslo.

Utsmykninger i utvalg

  • 2004-08: Site Seeing. Utsmykkingsprogrammet for Nytt Operabygg
  • 2007: Radiumhospitalet, Oslo
  • 2004: Den norske ambassade i London

Offentlige samlinger i utvalg

  • Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
  • Kiasma – Museum of Contemporary Art, Helsinki
  • Norsk Kulturråd
  • Telenor group (Kunst på arbeidsplassen)
  • Statoil Hydro (Art collection)

Eksterne lenker

Anbefalt litteratur

  • Eva Klerck Gange, Liz Wells, Marianne Yvenes. (2010). Marte Aas: Film og fotografier.
  • Øystein Ustvedt. (2011). Ny norsk kunst etter 1990.
  • Cecilie Malm Brundtland. (2007). Norske kunstfotografier 1970-2007.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg