Marte Aas er en norsk billedkunstner som jobber med fotografi, installasjon, plakatbøker og film. Arbeidene inngår ofte i serier som danner en tematisk helhet omkring hverdagslige motiver og problemstillinger. Aas viser en særlig interesse for plasser og fenomener som befinner seg i skjæringspunktet mellom by og landsbygd, kultur og natur, og det kjente og ukjente.

Aas, som er utdannet ved Högskolan för fotografi och film i Göteborg og Statens Kunstakademi i Oslo i årene mellom 1992 og 1999, bor og arbeider i Oslo.

I samsvar med ideer om det rene fotografiet fremstiller Marte Aas bruddstykker av virkeligheten uten hjelp av bildemanipulerende teknikker. Instinktivt framstår Aas' fotoarbeider på linje med den amerikanske fotografen William Egglestons (født 1939) karakteristiske fargefotografier, som spontane snapshots av det som synes å være tilfeldig valgte motiver. Hennes arbeider avviker på denne måten fra det iscenesatte fotografiet som dominerte kunstscenen på 1990-tallet og langt inn på 2000-tallet. 

Aas' arbeider mangler imidlertid den umiddelbare dynamikken som gjerne kjennetegner dokumentargenren. Arbeidene hennes er gjennomtenkte og stillferdige komposisjoner preget av et observerende blikk og et avveid og balansert formspråk hvor handlingen foregår utenfor billedrommets fokuspunkt.

Referanser til Skandinavia og spesielt det norske er tilbakevendende i mange av hennes fotografiske arbeider, så vel som i noen av filmene hun har laget. De skildrer ofte anonyme, men velkjente steder som forstadsbebyggelse, idrettsløkker, parkeringsplasser, parker og hager.

I filmen Torshovtoppen (2008) blir betrakteren invitert med på en vandring i en igjengrodd og, ved første blikk, glemt hage gjennom skiftende årstider. Til tross for at hagen først framstår som forlatt blir tilskueren etterhvert vitne til at den brukes av mennesker på forskjellig vis.

I filmer som Cinema (2010) og Crop Circles (2010) konfronteres seeren, derimot, med det eksotiske (klassisk indisk dans framført av Rukmini Chatterjee) og uforklarlige (kornsirkler i engelske åkre), med det resultat at mange betraktere settes i en posisjon som fremmedgjort. 

  • 2010: Crop Circles. Super 8 mm-film, farge, 5:15 min.
  • 2010: Cinemá. Standard 16 mm-film, sort-hvitt, 4:27 min.
  • 2008: Torshovtoppen. Standard 16 mm-film, farge, 6:14
  • 2008: Torshovtoppen, plakatbok, offset-trykk
  • 1999: Common Green. Fotoserie, C-print
  • 2010: Marte Aas. Film og fotografier, Museet for Samtidskunst, Oslo
  • 2009: Screens and Hedges, Trondheim kunstmuseum, Gråmølna
  • 2004: Betwix and Between, Galleri Wang, Oslo
  • 1999: Close to Home, The Pineapple Project Room, Malmö 
  • 1997: Lettskyet, pent vær, Fotogalleriet i Oslo
  • 2010: Endring og stillstand – hagen som materiale og motiv i kunsten, Galleri F15, Moss.
  • 2008: Beijing Biennalen, Beijing, Kina.
  • 2007: Norsk samtidsfotografi, Stenersenmuseet, Oslo.
  • 2006: Landscape, Kiasma – The Museum of Contemporary Art, Helsinki.
  • 2001: Skulpturbiennalen, Stenersenmuseet, Oslo. 
  • 2004-08: Site Seeing. Utsmykkingsprogrammet for Nytt Operabygg
  • 2007: Radiumhospitalet, Oslo
  • 2004: Den norske ambassade i London
  • Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
  • Kiasma – Museum of Contemporary Art, Helsinki
  • Norsk Kulturråd
  • Telenor group (Kunst på arbeidsplassen)
  • Statoil Hydro (Art collection) 
  • Eva Klerck Gange, Liz Wells, Marianne Yvenes. (2010). Marte Aas: Film og fotografier
  • Øystein Ustvedt. (2011). Ny norsk kunst etter 1990
  • Cecilie Malm Brundtland. (2007). Norske kunstfotografier 1970-2007

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.