Snorre Ytterstad, norsk billedkunstner som hovedsakelig jobber med skulptur og installasjon. Han er kjent for sine lekne, underfundige og tankevekkende installasjoner som ofte kombinerer humor med samfunnskritikk. Han anvender ofte hverdagsobjekter som kronestykker, paraplyer, sykler, kulepenner og spiker i sine arbeider. Han er representert i flere offentlige samlinger som Nasjonalmuseet for kunst i Oslo.

Ytterstad har sin utdanning fra Kunstakademi i Bergen 1992-1995 og Kunstakademi i Oslo 1995-1996.

Ytterstads bruk av hverdagsobjekter er aldri overlatt til tilfeldighetene, og i kombinasjon med arkitektoniske elementer forteller de ofte historier på flere nivåer.  Stålvaiere og kronestykker spiller en sentral rolle i arbeidet In the Middel of the Fucking Room (2002). Installasjonen opptar et helt rom og består av åtte stålvaiere festet til hvert sitt hjørne av rommet (tak og gulv). Disse er koblet sammen i midten av rommet av to kronestykker som er splittet og satt sammen slik at valørbetegnelsen blir forskjøvet og leses «none» fremfor «krone». Det er et kraftig spenn i stålvaierne, og konstruksjonen fremstår som ganske skjør når man begynner å tenke på at de kun er de to kronestykkene som holder konstruksjonen oppe. Stålvaierne opptrer også som et hinder for publikum og deres bevegelse i utstillingsrommet, samtidig som man ser for seg at det ikke skal mye til før kronestykkene gir etter og stålvaierne spretter til alle kanter.  Arbeidet kan leses som et pek til de kraftige svingningene i verdensøkonomien og de samfunnsendringene dette førte med seg, samtidig er dette politiske budskapet aldri påtrengende men snarere formidlet på en underfundig, enkel og tilsynelatende uanstrengt måte.

I utstillingen Squared target på Museet for Samtidskunst/ Nasjonalmuseet for kunst i 2011 plasserte Ytterstad en oppskytningsrampe for grantrær midt i rommet. Rampen bar preg av å ha vært i bruk ved at denne hadde størknet gjørme på hjulene og rundt den lå det flere postkort av treet under utskytning. Det faktum at konstruksjonen er funksjonell og har vært i bruk til dette formålet, og ikke kun står der som et objekt uten en forhistorie. Denne tanken ligger til grunne for de fleste arbeidene til Ytterstad, og i deres evne til å bringe frem assosiasjoner og fortellinger på ulike nivåer.

  • The Inherent Comedy in Objects, 2015.
  • Wires and strings, 2015
  • Portrait of Proteus, 2007
  • Obstruction (after Man Ray) with Hugo Boss Business Shirt-Boss Black, Enzo Pastel Blue, 2010
  • On a Tightrope a Screw Thinks Shit, 2008
  • In the Middel of the Fucking Room, 2002
  • Launch Pad for Norwegian Spruce, 1999
  • Snorre Ytterstad, Trondheim Kunstmuseum, 2015
  • Squared target, Nasjonalmuseet for Kunst, Oslo, 2011
  • On a Tightrope a Screw Thinks Shit, Galleri Erik Steen, Oslo, 2008
  • Schlafen Gegen Rechts, UKS Galleri, Oslo, 2002
  • Satelliti, Galleria Kari Kenetti, Helsinki, 2001
  • Bodø Kunstforening, 1994
  • "Gode ideer" av Stian Gabrielsen, 14.09.11, Kunstkritikk
  • "Snorre Ytterstad sirkler inn målet", Sissel M. Bergh, 12.09.11, Billedkunst

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.