Camille Norment, amerikansk kunstner, musiker og komponist som bor og arbeider i Oslo.

Norment arbeider med lyd, installasjon, video, skulptur, tegning og performance. Arbeidene hennes omhandler ofte manipulasjon og sammenføyning av visuelle og lydmessige elementer, og tematiserer ofte intrikate sammenkoblinger og overganger mellom fortid og nåtid.

Norment har ved flere anledninger samarbeidet med musikerne Håvard Skaset og Vegar Vårdal, under navnet The Camille Norment Trio.  

Norment har sin utdanning fra New York University, med en mastergrad i Fine Arts, og en Master of Arts i interaktive teknologier. I tillegg har hun en BA i litteraturvitenskap og kunsthistorie fra University of Michigan. Norment var tidligere danser i LaVern Reed Dance Company i Washington, DC. Hun har vært professor i kunst ved Universitetet i Malmö.

I arbeidet Triplight (2008) benytter Camille Norment en Shure-mikrofon som utgangspunkt for en formal eksperimentering med lys og skygge. Mikrofonens innmat er erstattet med en lyskilde som bryter gjennom metallhylsen og kaster store, gitteraktige skygger på veggene rundt. Shure-mikrofonen bærer med seg mange kulturelle referanser, ikke minst fra 1950-tallet og jazzens gullalder med navn som Billie Holiday, Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong og en rekke andre kjente jazzmusikere. 

Within the Toll er en permanent utendørs lydinstallasjon som befinner seg utenfor Henie Onstad kunstsenter ved Høvikodden, kun et steinkast fra inngangspartiet. Arbeidet består av syv høytalere som på en diskré måte er montert på lyktestolper utenfor kunstsenteret. Lyden som kommer fra høytalerne består blant annet av lyden fra en glassharmonika – et instrument av ren krystall som Norment har fått laget i USA. Instrumentet frembringer vislende, underlige toner som er vanskelig å feste til et bestemt sted, noe som i mange tilfeller kan oppleves som desorienterende. Denne lyden blander seg lett med de lydene man hører i landskapet utenfor kunstsenteret, alt fra fuglesang, biltrafikk, vinden som suser eller menneskestemmer. Lyden endrer seg alt etter som hvordan den klinger sammen med omgivelsene og de endringer som finner sted gjennom året.

  • 2012: Rhythm Wars (Drum)
  • 2011: Within the Toll, Permanent 8-Channel Sound installation
  • 2008: Triplight 
  • 2008: Juke
  • 2005: Apparition Diptych 2005 - 7
  • 2004: Driftglass
  • 2000: Deadroom
  • 2015: Biennalen i Venezia
  • 2013: MoMA
  • 2012: Museet for samtidskunst, Oslo
  • 2009: Liste - The Young Art Fair, Basel
  • 2009: Henie-Onstad Kunstsenter, Bærum
  • 2007: Santa Monica Museum of Art, Los Angeles
  • 2007: The Thessaloniki Biennale, Hellas
  • Soundscape i kunsten, red. Jøran Rudi, Notam - Norsk senter for teknologi i musikk og kunst, 2011

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.