Maia Urstad er en norsk billedkunstner som hovedsakelig arbeider med lydopptak, stedsspesifikke installasjoner, performance, teater og film. Hun regnes som en pioner innenfor lydkunstfeltet i Norge.

Hun er utdannet fra Kunstakademiet i Bergen (1979–1981).

Urstad er et aktivt medlem av den internasjonale lydkunstgruppen Freq_out, bestående av Carl Michael von Hausswolff, Tommi Grönlund, Mike Harding, Jacob Kirkegaard, Brandon LaBelle, Jana Winderen, J.G. Thirlwell og Christine Ödlund med flere.

Maia Urstad var med å stifte Lydgalleriet i Bergen.

Arbeidet Lydmur (2004) er en installasjon som består av en åtte meter lang og to meter høy mur bygd opp av 120 radiokassettspillere. Alle radiokassettspillerne sender ut lyder av ulike slag, inkludert tale, morsesignal, brokker av opptak fra ulike radiokanaler, sus og hvit støy. Lyden er programmert slik at den forflytter seg fra spiller til spiller og skaper en bevegelse i rommet. Arbeidet skapte en kakofoni av lyder i hele rommet.

I 2007 startet Maia Urstad et samarbeid med billedkunstneren Hilde Hauan Johnsen om en serie på fire fiberoptiske lydinstallasjoner. Alle er stedsspesifikke verk som er utviklet med tanke på omgivelse og funksjon, fra innendørs arenaer som Nasjonalmuseet i Kaunas (Litauen) til utendørs Bryne jernbanestasjon utenfor Stavanger og Bergen Rådhus.

I disse arbeidene har kunstnerduoen vært opptatt av å visualisere de usynlige signalene og informasjon som sirkulerer i vårt globale telekommunikasjonssystem, det være seg Ethernet, bredbånd, telefon og digital radio/TV-overføring. De har samlet signaler fra dette globale nettverket og omdanner disse til en sonisk vev ved bruk av lyd og fiberoptikk. Lyden filtreres gjennom et spesialdesignet grensesnitt som tolker og oversetter den til lys. Resultatet blir en pulserende og dynamisk installasjon i ulike fargenyanser og intensitet.

  • 2016: Nullmeridianens tilbakekomst/The return of the prime meridian, permanent installasjon på Kongsvinger festning
  • 2012: Horizon (samarbeid med Hilde Hauan Johnsen)
  • 2004: Lydmur
  • 2004–2009: Sound barrier-serien
  • 2007–2012: 0100101-serien, fiberoptisk lydinstallasjon, samarbeid med Hilde Hauan Johnsen
  • 2017: Global Media Forum, Bonn. «Babel Underground», Urstad var utpekt som årets lydkunstner i byen Bonn i 2017 under festivalen Bonn hoeren.
  • 2016: Works for Radio, Nikolaj Kunsthal, København
  • 2014: 5. Marrakech biennalen, solo performance og installasjon med Freq_out #10
  • 2013: De Stedelijk, Sonic Acts, Freq_out 10
  • 2012: Moderna Museet i Stockholm, Freq_out 8
  • 2009: Lydgalleriet, Bergen og Museum for Contemporary Art, Kaliningrad, Russland
  • 2008: Ambience08, Borås, Sverige
  • 2007: Kaunas kunstbiennale, Litauen
  • Maia Urstads hjemmeside
  • Intervju med Maia Urstad, Koro 40 år – Kunst i offentlige rom, tekst av Astrid Hygen Meyer, 2016
  • Intervju med Maia Urstad, «En radioøkolog ved Puddefjorden» av Tellef Øgrim, nettidsskriftet Ballade, 3. februar 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.