Det første demokratiet vi har detaljert kunnskap om, er det athenske demokratiet, etablert i 507 fvt. Om det fantes demokratier tidligere enn dette, er omstridt, men Athen var ikke det eneste i klassisk tid. Det ser ut til at selve begrepet «demokrati» oppsto først etter at demokratiet var skapt, noe som tyder på at prosessen var mer styrt av folkets interesser enn ideologi. Men i det femte århundret ble det også formulert en demokratisk ideologi som sto i direkte opposisjon med den oligarkiske ideologien som fantes i elitens skrifter.
Demokratiene hevdet at det var folket, gjennom direkte deltakelse i folkeforsamlinger og råd, som skulle bestemme. Det skulle ikke være krav til formue og utdannelse for politisk deltakelse. Hele folket hadde samlet sett større visdom enn noen få aristokrater, og de var best i stand til å ivareta sine egne interesser. Alle borgere skulle kunne leve i frihet, som de ville, så lenge de ikke brøt lovene eller var til plage for andre.
De sivile embetene ble for det meste erstattet med større embetskollegier med loddtrukne medlemmer. Så langt det var praktisk mulig, erstattet demokratiene valg med loddtrekning, slik at flest mulig borgere, uavhengig av popularitet og prestisje kunne delta i statens styre.
Alle borgere kunne også stille som jurymedlemmer. Borgerne kunne nå bli dømt av sine likemenn, og ble kvitt den gamle klassejustisen. Ingen kunne lengre bli straffet uten rettssak, men som beskyttelse mot overmektige politikere innførte flere demokratier ostrakisme. I en ostrakisme ble det stemt over hvem som skulle forvises fra byen i et visst antall år (ti i Athen, fem i Syrakus). Dette var ikke en straff for en bestemt forbrytelse – den uheldige fikk beholde sine eiendommer og vende tilbake når eksiltiden var over.
Eliten ble fortsatt valgt til de øverste embetspostene og var de mest aktive talerne på folkeforsamlingen, men de var under kontroll av folket og ikke andre medlemmer av eliten. Vanlige arbeidsfolk både talte i folkeforsamlingen og la frem forslag til lover og andre beslutninger.
For at alle skulle kunne delta i det politiske liv, ble det noen steder innført betaling for deltakelse. I Athen ble det først innført betaling for jurytjeneste (462/461 fvt.), deretter embetsutøvelse, og til sist deltakelse i folkeforsamlingen (390-årene fvt.).
Det fantes stor variasjon mellom demokratiene, men i hellenistisk tid (322–30 fvt.) fantes tre parallelle prosesser over hele den greske verden. For det første gikk oligarki «av moten» og ble sett på som noe utelukkende negativt, nært beslektet med tyranni. Nesten alle systemer kalte seg da for demokratier. Det oligarkiske alternativet var eunomia, det vil si «godt styre». For det andre ble det en utvanning av demokratibegrepet. Makten i de hellenistiske demokratiene ble gradvis overført fra folkeråd til eliteråd, og loddtrekning ble erstattet med valg. For det tredje ble det nå vanlig å knytte store utgifter til de viktigste embetene, slik at det kun var de rikeste som kunne ha en politisk karriere. Selv om det også i demokratiets klassiske periode var vanlig at eliten ble valgt til disse embetene, ble fokuset nå flyttet fra dugelighet til sjenerøsitet.
Folkeforsamlingene fortsatte å møtes, også etter at de greske bystatene kom under romersk styre fra det andre århundret fvt. Det er imidlertid omdiskutert hvor mye faktisk politikk som ble diskutert og avgjort der. Under romersk styre ble nemlig de lokale styreformene skrudd ytterligere noen hakk nærmere oligarki.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.