Trolldomsprosessene, eller hekseprosessene, var rettslige undersøkelser av beskyldninger om trolldom. Dette ble ansett som en meget alvorlig forbrytelse i den vestlige verden i senmiddelalderen og tidlig nytid. Det vil si fra 1400-tallet og fram til om lag midten av 1700-tallet.
Perioden fra 1570 til 1680 blir regnet som kjernetiden for den store hekseforfølgelsen i Europa.
Hekseprosesser var en type kriminalitetsbekjempelse. Heksene var oppfattet som farlige forbrytere og ble dømt for å ha kastet sykdom og død på mennesker og dyr. Den vanligste anklagen gikk ut på at trollfolk brukte svart magi til å lage dårlig vær slik at avlinger ble ødelagt eller at sjøfolk omkom på havet. Påvisning av djevlepakt, det vil si at noen hadde inngått en pakt med djevelen (også omtalt som diabolisme), kvalifiserte ofte til dødsstraff.
I flere land var også den hvite, helbredende magien forbudt. Tortur, psykiske pressmidler og vannprøve var blant de rettsmidlene som kunne bli anvendt i hekseprosessene. Dødsstraff ved brenning på bål var straff for heksekriminalitet i de fleste europeiske land.
Man anslår at i underkant av 60 000 personer ble dømt til døden for trolldom og hekseri i Europa og Nord-Amerika. Om lag 75 prosent av disse var kvinner.
I Norge er det registrert om lag 50 dødsdommer mot menn, mens litt i overkant av 250 kvinner fikk dødsstraff. Nord-Norge hadde til sammen over 40 prosent av kjente dødsdommer i de norske sakene. Her var også samer blant de dømte.
Kommentarer (7)
skrev Liv Helene Willumsen
skrev Liv Helene Willumsen
svarte Ida Scott
skrev Sverre Olav Lundal
svarte Ida Scott
skrev Arnt Christian Teigen
I beretningene om den beryktede lensherren Erik Munk, fra periodene hans på Vardehus, Bratsberg og Nedenes antydes en rekke hekseprosesser som ikke virker være dokumentert, særlig fra 1570-årene.
Jeg er også nysgjerrig på hvor mange tilfeller lik Anne fra Gulset som finnes. Hun er neppe med i statistikken, men blir nevnt i prosessen mot eksempelvis Ellen, klokker Anders kone i Gjerpen. Det blir fortalt at Anne fra Gulset druknet seg.
Motstanden mot reformasjonen i Raabyggelaget og blandt Telemarksbøndene var relativt stor hvor Erik Munk representerer en nærmest krigersk holdning. Jeg har inntrykk av at prosessene i denne perioden, inkludert den første reformasjonstiden, vår Herres 1537-1570, i større grad føres som en "krig" mot katolisismen som her blir kraftig demonisert. Jeg mener det er viktig å studere denne perioden og motstanden mot protestantismen for å få et fullere bilde av hekseprosessene i Norge. Tallmaterialet fra Vest Agder tilsier at her var det få hekseprosesser, også Telemark, men det står ikke til troende. Utfordringen ligger i forhold til hva en kaller prosessene. Min hypotese er at i denne perioden arter det som siden blir mer einstaka hekseprosesser seg mer som bondeopprør. Her er en omfattende gråsone
svarte Anne-Sofie Schjøtner Skaar
Takk for interessant innspill! Prosesser som ikke er dokumentert er ikke tatt med i statistikken, nei, men det var utvilsomt flere saker enn det statistikken viser. Saker som ikke møter kriteriene for hva vi definerer som trolldomsprosess er heller ikke inkludert. Det er som du påpeker likevel interessant og relevant å studere tidlige saker og andre konflikter for å få en bedre forståelse for trolldomsprosessene. Vennlig hilsen Anne-Sofie S. Skaar, fagmedarbeider.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.