Togo har ikke mange kvinnelige forfattere, og de få som finnes, har fått sine gjennombrudd på 1980-tallet eller enda senere. Den første kvinnen fra Togo som utgav en roman, var Gad Ami (født 1958) med Étrange Héritage (Underlig arv, 1986). Hennes andre bok, La Croix de la mariée (Den nygifte kvinnens kors) kom ut i 2014. Begge bøkene handler om kvinners problemer i et sterkt mannsdominert samfunn. Selv klarte ikke Ami å videreføre sitt forfatterskap før hun hadde pensjonert seg fra arbeidet som sekretær.
Christiane Akoua Ekué (født 1954) fikk sitt gjennombrudd med en roman som har mange trekk til felles med kriminalromanen Le crime de la rue des notables (Forbrytelsen i standspersonenes gate, 1989). Den tar utgangspunkt i historien om en kvinnelig forfatter som blir frastjålet sitt manuskript. Ekoué har også utgitt den selvbiografiske skildringen Partir en France (Å reise til Frankrike, 1996). Den første kvinnen fra Togo som vant en litterær utmerkelse, var Jeannette D. Ahonsou (født 1954), som fikk en pris for sin første roman Une longue Histoire (En lang historie, 1999). Ahonsou har til nå utgitt fire romaner. Alle er skildringer av enkle kvinner som blir dominert av mannlige slektninger eller partnere.
Germaine Kouméalo Anaté (født 1968) har utgitt diktsamlinger og noveller samt romanen Le regard de la source (Synet av kilden, 2005). Stilen hennes er blitt kalt intimistisk, og hun behandler særlig samlivet mellom mann og kvinne. Anaté har også gjort karriere som politiker og har de siste årene vært informasjonsminister i Togo. Fatou Biramah (født 1975) er en forfatter og filmskaper som er født i Frankrike, men begge foreldrene hennes kommer fra Togo. Boken hennes Négresse (Negerkvinne, 2006) handler først og fremst om de problemene en ung svart kvinne har med å sette ord på hva hun opplever i en verden styrt av menn. Hennes strategi er ikke å fortelle fullt ut, men bruke antydninger og stadig la hendelser og følelser være underforstått.
Det er ofte blitt sagt at selv om Togo er et av landene i Afrika med rikest litterært liv, har kvinnelige forfattere fremdeles problemer med å gjøre seg gjeldende. Skikkelser som Ahonsou, Biramah og Anaté gir likevel håp om at landet er i ferd med å få en litteratur skrevet av kvinner med et stadig mer originalt og ekte preg.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.