Bertolt Brecht

Anon. begrenset

Bertolt Brecht, tysk forfatter og teatermann. Fikk stor betydning gjennom sine skuespill og dramaturgiske ideer, som mer appellerte til tilskuernes forstand enn til deres følelser. Under nazistyret i Tyskland oppholdt Brecht seg utenlands. I 1948 flyttet han til Øst-Tyskland, hvor han grunnla og ledet det eksperimentelle teateret Berliner Ensemble, som fikk en banebrytende innflytelse på det europeiske etterkrigsteater. Til Brechts mest kjente stykker hører Galileis liv, Mor Courage, Det gode menneske fra Sezuan, Den kaukasiske krittsirkelen og Tolvskillingsoperaen.

Gift med Helene Weigel. Brecht studerte filosofi og medisin, men etablerte seg tidlig som forfatter. De viktigste impulser i sin ungdom fikk han gjennom Erwin Piscators politiske teater, gjennom samarbeidet med komponisten Kurt Weill (Dreigroschenoper, 1928) og gjennom studiet av marxismen. 1933 forlot Brecht Tyskland. Etter opphold i Sveits, Skandinavia og Moskva slo han seg for en tid ned i California (1941–47).

En betydelig del av Brechts produksjon oppstod under eksilet. I 1949 grunnla han i Øst-Berlin sammen med sin kone Helene Weigel det eksperimentelle teateret Berliner Ensemble. Sammen med forskjellige medarbeidere, blant annet Hans Eisler, Paul Dessau og C. Neher skapte han et teater med verdensry som fikk en banebrytende innflytelse på det europeiske etterkrigsteater. Brecht hadde en meget stor produksjon, deler av den er ennå upublisert og befinner seg i Brecht-arkivet i det tidligere Øst-Berlin.

Brechts tidligste produksjon viser innflytelse fra ekspresjonismen. I Baal (1918) og Trommeln in der Nacht (1919) stiller han opp et sanselighetens kaos mot borgerskapets trygge verden. I de to stykkene han skrev sammen med Kurt Weill, Die Dreigroschenoper (1928, Tolvskillingsoperaen) og Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny (1928–29, Byen Mahagonnys oppgang og fall) forbindes de satiriske elementer med sosialanklage. Teateret er blitt en skole for politisk oppdragelse. Etter hvert utvikler hans verker seg til en engasjert diktning som forfekter den marxistiske ideologi (de såkalte lærestykkene; Die Massnahme, 1930, Die Mutter, 1932).

I eksiltiden skrev Brecht sine største dramaer, hvor en stor poetisk kraft trer ved siden av det politiske engasjement: Die Gewehre der Frau Carrar (1937, Fru Carrars gevær), Leben des Galilei (1938, Galileis liv), Mutter Courage und ihre Kinder (1939, Mor Courage), Der gute Mensch von Sezuan (1942, Det gode menneske fra Sezuan), Der kaukasische Kreidekreis (1945, Den kaukasiske krittsirkel), Die Tage der Commune (1958, bygde på Nordahl Griegs Nederlaget) og Herr Puntila und sein Knecht Matti (1948).

Brecht utviklet en «episk» teaterform som forsøkte å utvikle tilskuerens kritiske iakttagelsesevne og forhindre en følelsesmessig innlevelse. Til dette formål benyttet han distanserende midler som kommentarer, sanger, direkte henvendelser til publikum fra scenen (den såkalte Verfremdungstechnik). Brecht så på vår tids mennesker som «barn av en vitenskapelig tidsalder» og betraktet det som sin oppgave å oppdra dem til å bli sosialrevolusjonære. I Kleines Organon für das Theater (1948, norsk overs. Vår tids teater, 1959) har han utviklet sitt syn på teaterets samfunnsmessige funksjon. Også lyrikken har for Brecht som oppgave å formidle erkjennelse, ikke å innby til bevisstløs innfølelse. Ved siden av lieder, ballader og songs skrev han med stor, ofte parodisk, virtuositet epigrammer, sonetter og salmer. Viktige samlinger er Svendborger Gedichte (1939), Buckower Elegien (1953). Brecht hører også til de store prosaister i tysk litteratur. I sine Keuner-Geschichten (1930–49), i Buch der Wendungen (1935–39) og i hans Kalendergeschichten (1949) utviklet han på en listig måte, ofte i lignelsesform, sin menneskefilosofi. 1968 utkom Gesammelte Werke i 20 bind.

  • Bjørneboe, Jens: Om Brecht, 1977, isbn 82-530-0873-2, Finn boken
  • Hecht, Werner: Brecht-Chronik : 1898-1956, 1997, isbn 3-518-40910-7, Finn boken
  • Hinderer, Walter, red.: Brechts Dramen, 1995, isbn 3-15-008813-5, Finn boken
  • Kesting, Marianne: Bertolt Brecht, 1998 (1. oppl. 1959)
  • Thomson, Peter & Glendyr Sacks, red.: The Cambridge companion to Brecht, 2nd ed., 2006, isbn 978-0521-67384-6, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.